Posted July 29, 20222 yr De medinilla hier doet het slecht: bladeren verkleuren en vallen af. Er zit een wit poeder op de bladeren, ik dacht eerst dat dit groeisuiker zou zijn, maar een nadere inspectie met vergrootglas laat toch beestjes zien, ik denk wolluis. De wolluis heb ik inmiddels bestreden met groene zeep, ik zal het in de gaten houden. Het plantje krijgt zeker niet teveel water, eerder te weinig, en staat voor het raam op het westen. Is dit dingetje nog te redden?
July 29, 20222 yr Dat valt zo niet te beoordelen naar het tonen van een blad..Ps en wolluis IS NIET TE BESTIJDEN met groene zeep..dat lukt met het huidige beschikbare middelenpakket al niet eens..
July 29, 20222 yr Je bedoelt dat wolluis niet te bestrijden is? Inderdaad....vergeefse moeite....wolluis zit vaak in de wortels en er hoeft maar een eipakket ergens te blijven zitten en dat hoeft niet in een plant te zijn maar dat kan ook op meubels of achter behang zijn.. en je begint weer bij 0....Ik kweek bladcactussen en daar is wolluis DE MEEST GEVREESDE AANTASTING..en ik ben heel ervaren in het kweken van die planten en ik vernietig alles waar maar wolluis in zit of gezeten kan hebben..Voor een gewone kamerplant zou je beter geen enkele moeite doen die tevergeefs is..
July 29, 20222 yr Author Dus alle huismiddeltjes en alle bestrijdingsmiddelen op de markt zijn onzin?
July 29, 20222 yr Dus alle huismiddeltjes en alle bestrijdingsmiddelen op de markt zijn onzin? Dat heb ik niet geschreven maar de meeste bestrijdingsmiddelen die nog te koop zijn voor particulieren zijn minder effectief werkzaam tegen hardnekkige insecten...het goed werkende spul is allemaal uit de handel! 40 jaar terug kon je iets erop spuiten en alles was weg..(de spuiter die is inmiddels ook dood of heeft een ongeneeselijke ziekte gekregen maar het probleem met de plant was opgelost Huismiddeltjes die werken soms...maar huismiddelen zijn niet gemaakt op op planten toe te passen en geven geregeld nog meer schade aan de plant zeker als je niet ervaren bent met toedienen..simpelweg die zijn niet bedoelt voor op planten..veel chemische middelen zijn wel voor dit doel ontworpen maar minder effectief..wolluis is extreem hardnekkig en is meestal verstopt op plaatsen waar je niet komt...dus blijft er altijd wat achter..en dat wat achter blijft gaat vrolijk verder..wolluis kun je behandelen met olijfolie de luis verstikt dan...maar de olijfolie verstopt ook de huidmondjes van de plant dus er kan ook nog meer onbedoelde nevenschade ontstaan en veel planten gaan dan nog verder achteruit...vaak al verzwakt voor de aantasting..Ps een Medinilla is voor 98% van de plantenkopers een echte lastpak....het is al moeilijk de hele bloeiperiode te voltooien...dus weggooien is imho de beste optie...voor die 2% die dan overblijft is het al lastig een nieuwe etage erop te krijgen voor de volgende bloei...dit is beslist geen plant voor iedereen..een verzwakte plant komt er nog zelden bovenop..ik spreek uit ervaring want ik heb er al wel 50 of meer gehad en de laatste jaren lukte het soms de plant over te houden..wel met behulp van een verwarmde kas De laatste keer zelfs hier ook met wolluis erin...ik heb toen bijna alle andere planten in dat vertrek ook weggegooid want alles zat onder..Ik heb vroeger deze plant ook veelvuldig verkocht en het was toen een echte klachten gever vooral in de winter..de wat modernere cultivars zij overigens wel beter houdbaar dan de gewone magnifica en de later gekomen Dolce vita..