Jump to content

Featured Replies

Posted

Dag

Elke jaar rond mei komt er meeldauw in onze haag.

Dit probeer ik op te lossen met zwavel of melk/water.

Echter de hele haag zit steeds vol met meeldauw.

Wat ik nu doe;

2x per jaar bemesten met koemoest

Behandelen met melk/water mengel, of zwavel

Bij droog weer 1/2x in week bij kluit smorgens water geven

Aangetaste delen verwijderen

Toch komt het steeds terug.

Het lijkt alsof er nu hagelschot of andere ziekte in de haag zit, zie foto's.

Hoe kan ik de haag sterker maken? Moet ik ergens anders mee bemesten?

En wat kan ik anders doen?

Ik ga weer aangetaste delen verwijderen, maar de haag heeft steeds minder blad zo.

Haag is niet mooi vol, maar heeft veel kale plakken omdat overal blad verwijderd moet worden.

Dus vragen:

Iemand tips zodat haag sterker word?

Welke spuitzwavel is aan te raden?

Hoe krijg ik de haag weer mooi vol?

Moet ik ergens mee bemesten zodat haag sterker word?20220801_140359.jpg.77bd75cb85706dfb19013f3433495b21.jpg20220801_140354.jpg.6464ad80a8f143f6d80c759916a403da.jpg

20220801_140350.jpg.4e9838e98d397602f1db892f8d28f102.jpg

20220801_140245.jpg.2ece3a4858a718c1a832f4e784224d7c.jpg

20220801_140032.jpg.6bc2562fa8ca93d2e5764efc880bc48a.jpg

Mijn eerste indruk....

Dat bemesten met koemest is aardig om het bodemleven te stimuleren maar de voedingswaarde is nihil dus de haag heeft er niet zoveel aan!

Je zou beter kunnen mesten met iets wat het blad harder maakt om minder schimmel te krijgen...een samengestelde mest met een hoog K gehalte..ook zou je daarnaast nog kieseriet kunnen geven om de kleur op te halen..

Ben ook vooral niet te zuinig met mest geven...een haag wordt geregeld van geoogst en die oogst moet ergens vandaan komen..aanvullen dus wat je weghaalt!

Dat spuitprodukt zou je Dithane voor kunnen nemen (als dat nog verkocht mag worden) maar het is goed mogelijk dat de meeldauw en andere ziekten weg zijn als je beter gaat mesten!!!!

Dat watergeven kun je beter beperken...een keer per week is wel de max...maar vermoedelijk ook nog teveel...ik ga er wel vanuit dat de haag al jaren staat...en gestabiliseerd is!

Prunus lustanica komt van Portugal en groeit hier op stenige droge berghellingen en in bossen..droogte moet dus niet het probleem zijn...hier regent het soms 4 maanden niet!

• Author

Batdah,

Ik heb de vandaag bemest met mest van ecostyle.

Hier zit op fosfor, stikstof en kalium(6%) in.

Heb een handje per wortel gedaan of is dat teveel?

Heb ik hieraan de goede mest?Screenshot_20220802-200324_Chrome.jpg.563f6ff901522173ac5bc08ec54ebf6d.jpg

Edited by Madelein

• Author
.

Batdah,

Ik heb de vandaag bemest met mest van ecostyle.

Hier zit op fosfor, stikstof en kalium(6%) in.

Heb een handje per wortel gedaan of is dat teveel?

Heb ik hieraan de goede mest?Screenshot_20220802-200324_Chrome.jpg

Helaas....dit gaat niet het verschil maken...er zit bijna geen werkzame stof in...een beetje hetzelfde als die koemest je kunt een zak per plant geven maar je probleem blijft..

Ik bedoel mest met een echt hoog kaliumgehalte..

Produkten van ecostyle zijn er vooral om Ecostyle te laten floreren door je bankrekening te plunderen je tuin schiet er in wezen niks mee op..Tjah ik ben geen fan van Ecostyle alleen al die misleidende naam van die gele plastic zakken niks eco..meer oplichterij..

Ik zou eerder kaliumsulfaat (50 % K2O) of Patentkali(30%K2O) geven en dit oplossen in water.. evt aangevuld met een flinke dosis kieseriet..

https://www.triferto.eu/nl/commodities/kali-en-magnesium-meststoffen

Triferto is in Nederland makkelijk te vinden en als je goed shopt ook niet zo duur!