Posted August 7, 20222 yr De Kamerfoelie in onze tuin groei prima en bloeit uitbundig, maar de bladeren zijn niet gezond...Er zitten bruine vlekken op en het blad kleurt deels geel.De bladranden zijn ook aangetast/lijken aangevreten.Ik dacht dat het een combinatie zou zijn van schimmel en een of ander beestje (al heb ik er nog niets op kunnen ontdekken, ook geen slakkensporen gezien)De plant al verschillende keren met 'n antischimmel en ongediertebestrijder (beide van 'Protect garden') behandeld, maar het gaat niet weg. Het lijkt juist erger te worden.Wie weet wat er aan de hand is? En vooral wat kan ik er aan doen?
August 8, 20222 yr Begin eerst maar eens te omschrijven hoe de groeiomstandigheden zijn...want ik denk dat het daaraan ligt!Kamperfoelie is een bosplant en als je die omstandigheden niet kunt bieden gaat het nooit wat worden!
August 8, 20222 yr Author De plant groeit tegen een houthok. De onderzijde (toch zeker de helft) staat aan de schaduwkant en de bovenste helft groeit over het houthok heen (veel zon)Groeien doet hij prima en hij bloeit nu toch ook al weken uitbundig.... Ik zou het jammer vinden als dat wat er dan ook aan de hand is de overhand neemt en hij straks het loodje legt...
August 8, 20222 yr Het is dus dat.....de standplaats is helemaal verkeerd! De plant zal altijd blijven kwijnen! Dood zal deze niet gaan maar ze zal nooit mooi worden!Een kamperfoelie is niet geschikt om tegen een muur te planten en over een kokendheet dak te groeien..Zoals ik al schreef het is een bosplant..
August 9, 20222 yr Author Oké, bedankt voor uw reactie...De plant staat er toch al een paar jaar, maar het probleem is dit jaar begonnen (daarvoor groeide hij ook over het hok en was er met de bladeren niets aan de hand)
August 9, 20222 yr Dit is natuurlijk wel een uitzonderlijk jaar. Heet en droog.Wat je extra kunt doen is water geven. Heeft de plant wel eens voedingsstoffen van je gekregen?