Jump to content

Featured Replies

Posted

Mijn cordyline heeft last van schade aan het blad (veel kleine vlekken, bruine punten). In de afgelopen jaren heb ik al veel geprobeerd met deze plant, maar het lukt mij niet om 'm echt gelukkig te maken. Sinds het begin heb ik last van de bruine punten. Sinds een jaar krijgt de plant steeds meer vlekken op de bladeren. Deze vlekken zijn een combinatie van lichtere strepen/vlakken en ronde puntjes. Aan de onderkant van het blad is deze schade het meest zichtbaar. Op de foto's hieronder is dat goed te zien.

De plant heeft voorheen last gehad van spint, maar dat is inmiddels verholpen. Ook zonder ongedierte blijft er nieuwe schade aan de bladeren ontstaan (ook bij nieuw blad). Volgens mij is er dus een andere oorzaak van deze schade.

De kluit is niet doorweekt (onderste laag licht vochtig, rest zelfs vrij droog), dus volgens mij komt dit niet door te veel water (zoals in dit topic gesuggereerd wordt).

Heeft iemand van jullie enig idee wat hier fout gaat? Alvast veel dank!

1sX4C2b.jpeg

oM5csfS.jpeg

GeNFEjP.jpeg

De necrotische plekjes en puntjes zijn de gevolgen van de spint aantasting eerder...het weefsel is aangeprikt en sterft af...

Wat de bladpunten betreft dat is wat men zoutschade of potziekte noemt de oorzaak is dat de pot geen afwateringsgaten heeft! Je kunt deze plant beter verpotten in een kweekpot met afwateringsgaten en de kluit moet permanent vochtig zijn en spoel de kluit ook minstens 2 keer per jaar door om zoutschade te voorkomen..deze plant wil normaal gesproken veel water en je kunt deze maandelijk voeding geven met het gietwater!

deze plant wil heel veel direkt daglicht en mag niet in de zon staan!

De luxaflex houdt te veel licht tegen en als de plant hier altijd staat is de standplaats verkeerd!

• Author

Dank voor de reactie Batdah. Ik ga komend weekend meteen een nieuwe pot kopen zodat de afwatering op orde is.

De luxaflex is daarnaast niet altijd gesloten, dus de plant vangt doorgaans meer licht, maar er zijn in mijn woonkamer wel lichtere plekken dan waar de plant nu staat. Zou de standplaats ook bij kunnen dragen aan de bladschade?

Deze cultivar is denk ik "Kiwi" die is normaal veel bonter de plant heeft te veel groen in het blad wat erop wijst dat de plant niet genoeg licht heeft gekregen!

Bladpunten zijn eigenlijk altijd zoutschade als gevolg van wortelproblemen...te droge kluit. gifstoffen in het substraat..

Alle planten in een pot zonder afwateringsgaten die in aarde staan gaan daaraan vroeg of later dood..

Heel veel problemen die ik hier voorbij zie komen hebben dezelfde oorzaak zeker 80 % gaat over te weinig licht of het ontbreken van afwateringsgaten...

Veel planten worden reeds in de handel verkeerd opgepot door de intratuin, hornbach,overvecht en welke ballentent dan ook maffia met hun hersenloze personeel..het meeste personeel van tuincentra en bloemenwinkels is tegenwoordig ronduit dom te noemen..ze kunnen net hun eigen naam onthouden maar een opleiding hebben de meesten niet genoten..het meeste personeel weet helemaal niets meer...dat zie ik overal...de degradatie van alles..