Jump to content

Featured Replies

Posted

Hallo iedereen , ik kreeg enkele weken geleden op t werk een palmlelie te gast , die werd geplaatst in t midden ve kamer waardoor vermoedelijk te weinig daglicht per 24 h. Na 2 dagen werden vrij veel bladeren verdord en moest ik ze wegdoen ( had n tijdje bij iemand anders gestaan eerst ). Nu hem verplaatst dichter bij n grote venster ( georiënteerd mr t oosten ) en n klein beetje water met n half dopje vloeibare meststof . Dit is n week geleden doch t water blijft gewoonweg staan EN de punten blijven hangen ….

Wat is de volgende stap ? Gewoon wachten totdat de potgrond volledig uitgedroogd is ? Of toch al eens gn uitgraven om de wortels te checken ? Alle tips zijn welkom , alvast dank bij voorbaat !

Groetjes!

D4F55789-479C-46E3-94AC-90A671AED651.jpeg.d7a52ac5ab95b19dff92b04cead742b3.jpeg

Deze plant heet Dracaena marginata, het lijkt mij een variegated cultivar.

Deze plant hoeft niet heel veel direkt daglicht...ze kan op wat minder lichte standplaats gehouden worden...dat het blad dan wat slapper is en enigsinds hangt is normaal..

je kunt deze beter eens goed dompelen zodat de kluit doornat is en na goed te zijn uitgelekt vochtig houden beter is deze niet te laten uitdrogen..voeding zou je maandelijks kunnen geven ..

• Author

]Dankjewel voor deze tip , 1 x/ maand vloeibare mest is voldoende dan ? Ah op t kaartje vd kweker stond nochthans duidelijk dat t om n Yucca ging ? Trekt op andere yucca ‘s?

Wat ik dan terug te vinden is dat de plant nooit ‘natte voeten ‘ moeten te hebben …

Weet n of t duidelijk is op de foto gezien doch de uiteinden vd bladeren dor en ze z geknakt , ik k wel zorgen in dit bureau dat hij maar half schaduw heeft de meeste dagen ( zonneluik ).

Gezien hij zijn meeste bladeren gewoonweg te verloren enkele weken geleden toen hij nog stond meer verder vh raam , durf ik dit gewoonweg n meer …( de bureau is 2,5 m breed en 5 m lang met 1 raam dus zovele mogelijkheden heb ik niet meer helaas)

Gaat t idd om n dracaena dan heeft ie blijkbaar minder zonuren nodig …. Toen ik in Juli 3 weken verlof had bleef hij gewoon te staan en had het zonnescherm expres nr boven gedaan en hij was een beetje beter dan , let s hope nu dat hij op langere termijn zz te herpakt he ( geen verdere verdorring vd bladeren bedoel ik dan en heropleving vd groene kleur …)

In bijlage n meer ‘close-up’ dus meer zicht op de bladeren en dit is al n beetje beter ivm enkele weken geleden ( toen n massa bladeren te moeten wegsmijten ze waren helemaal kapot)

Mvg

E8BECA02-410F-4ECB-8783-4525413031E1.jpeg.f99ebbc431992760578db9227570dc97.jpeg

Ja het is idd een bonte cultivar ik denk wat ze cv tricolor noemen. Deze foto is duidelijker!

Normaal is dit een van de sterkste onverwoestbare planten, wat je bladsterfte betreft mij een raadsel..heeft de plant misschien te lang in de verpakking gezeten op het verkooppunt?

Dat maandelijks voeden doe je van februari tot oktober en dat is voor deze traaggroeiende plant meer dan genoeg!

Deze plant wordt op een lichtere standplaats wel bonter dan dat ze nu is maar omdat ze nu al zo groen is kan ze ook verbranden..

Ps het is echt een Dracaena marginata cv Tricolor en bijna geen enkele potplant wil natte voeten.

Je kunt de wortels controleren door de plant uit de pot te trekken de wortels moeten licht van kleur zijn dwz een beetje zalmkleurig met lichte punten..zijn ze donker dan heeft ie een probleem..

Bij deze plant zitten de wortels normaal op de bodem van de pot bovenin de kluit zitten bij dit type geen wortels!

Ik had in de jaren 90 een kantoor zonder daglicht waar ik deze plant had..ze heeft daar zeker 8 jaar gestaan zonder problemen ik gaf de plant destijds misschien maar een keer per kwartaal water het was een kantoor in een onverwarmde kelder. De verlichting(tl daglichtkleur) daar brandde alleen tijdens de openingsuren zon 10 uur per etmaal!

• Author
Hartelijk dank voor uw antwoord !