Posted September 2, 20222 yr Goededag!Ik heb een vraag over mijn Japanse Roos (Camellia Japonica). Zoals je in de bijlage kunt zien zitten er bruine plekken, en soms ook zwarte puntjes, op de bladeren. Ik vroeg me af of dit roest of een ander soort schimmel is? En zo ja, hoe dit het beste te behandelen? Alvast bedankt!Soms ook zwarte puntjesBruine vlekken
September 2, 20222 yr Het lijkt me dat de bladeren verbrand zijn....hoe staat deze? maw kun je iets meer vertellen,,,hier zijn de bladeren voor het eerst ook verbrand bij sommige struiken (gestabiliseerde struiken die normaal geen krimp geven)wat normaal nooit gebeurt.Maar het is hier uitzonderlijk heet en droog dit jaar..Het is goed dat je de wetenschappelijke naam erbij vermeld want van japanse roos had ik nog nooit gehoord!
September 2, 20222 yr Author Het lijkt me dat de bladeren verbrand zijn....hoe staat deze? maw kun je iets meer vertellen,,,hier zijn de bladeren voor het eerst ook verbrand bij sommige struiken (gestabiliseerde struiken die normaal geen krimp geven)wat normaal nooit gebeurt.Maar het is hier uitzonderlijk heet en droog dit jaar..Het is goed dat je de wetenschappelijke naam erbij vermeld want van japanse roos had ik nog nooit gehoord! Heel erg bedankt voor je reactie.De plant is als japanse roos aan mij verkocht, haha.De roos staat op een balkon in een pot en krijgt vanaf vroeg in de middag zon tot aan ongeveer 19:00. Geef over het algemeen 1x p week water, maar tijdens de hitte ongeveer om de dag. Tijdens de begin van de zomer wat voeding gegeven. Is dat genoeg info?
September 2, 20222 yr Mijn eerste indruk is dat de plant op een te hete standplaats staat icm veel te weinig water..ze is aan het verdrogen...potplanten mogen zeker als ze doorworteld zijn in het groeiseizoen toch minstens dagelijks water hebben...in de wintermaanden kan je dit beperken tot wanneer de kluit wat begint uit te drogen..dan is wekelijks meestal voldoende...ja ook in de winter water geven bij potplanten..Ik vindt de bladkleur veel te licht wat het gevolg kan zijn van voedingsgebrek of te kalkrijk gietwater...het blad hoort zeer donkergroen te zijn! Camellia is gevoelig voor te kalkrijk water daar worden ze geel van..In het groeiseizoen zou ik persoonlijk wekelijks vloeibare minerale voeding geven of jaarlijks slow release fertilizer bv Osmocote of Multicote.Je kunt beter tijdens het heetst van de dag de plant uit de zon houden..vergeet ook de pot niet want de wortels worden gekookt in een donkerkleurige pot!Voorts zorg dat de plant in een ruime pot staat met afwateringsgaten en probeer de plant uit de wind te houden zeker in de wintermaanden..Ps voor een schimmelziekte hoef je niet bang te zijn...Camellia japonica zal daar op een open standplaats niet snel last van hebben eerder uitdroging wat bij jouw plant het geval is..
September 2, 20222 yr Author Super, heel erg bedankt voor de informatie, ik ga er zeker wat mee doen. Fijne dag verder.