Posted September 4, 20222 yr Beste Forumleden,Kunnen jullie mij helpen met de identificatie van deze op stam staande plant?Ik heb sinds een aantal dagen een pup van nog geen 8 weken oud en mijn buren hebben 3 van de deze op boom staande planten waarvan ik vermoed dat ze een soort laurierkers of portugese laurier zijn.Ik heb voordat ik de pup kreeg aan ze gevraagd welke plant dit is en daar konden ze mij geen antwoord op geven maar zeiden er wel bij dat deze niet giftig is, maar ik heb sterk mijn twijfels. Mijn tuin ligt helemaal bezaaid met de pitjes van de bessen die aan deze planten komen.Er komt een witte bloem en vervolgens rode bessen die donkerblauw worden. Als ik het blad scheur dan komt er geen geur vanaf zoals dat bij een normale laurier zou zijn volgens wat ik zo lees.Mijn pup heeft al 2x 1 pitje opgegeten en heb momenteel al een gedeelte van mijn tuin helemaal uitgepluisd en afgesloten.Gr,Michiel
September 4, 20222 yr Prunus laurocerasus, laurierkers.De plant is niet eetbaar, maar er nog nooit een hond aan overleden.De vruchten, eigenlijk kersen zijn vies, maar vogels vinden van niet. De pitten zijn hard, maar ongevaarlijk. Als ze opgegeten worden, komen ze er aan de achterkant vanzelf weer uit.Er staan waarschijnlijk miljoenen laurierkersen in ons land, nooit problemen bij honden mee veroorzaakt.
September 4, 20222 yr Laurierkers heeft trouwens niets te maken met de echte laurier, Laurus nobilis, waarvan het geurige blad in de keuken gebruikt wordt.
September 29, 20222 yr Hoewel ik het ermee eens ben dat deze plant eigenlijk nooit voor problemen zorgt, is het blad van alle laurierkersen wel giftig. Evenals de bessen.Als je ziet dat een (bijv. jonge of nieuwsgierige) hond eet van het blad, kan je dit maar beter wegnemen. Ik neem aan dat de hond niet van de plant zelf eet?Zie ook: Welke planten zijn giftig?