Posted September 11, 20222 yr Mijn Portugese laurier krijgt bruine bladeren en vallen af. Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn?Twee jaar geleden heb ik een Haagje Portuguese laurier gepland. En afgelopen najaar er nog wat Portuguese laurier tussen gezet. Ze deden het prachtig in de plantenbak. De plantenbak is open, dus staat op de aarde. Op de bodem ligt een laag hydrokorrels. Verver afgevuld met bemeste tuinaarde.Deze warme zomer heb ik twee keer per week water gegeven. En daar deden ze het goed op. Fris jong blad, goed groeien en nu zie ik bessen komen. In het voorjaar al wat organische mest toegevoegd. Tegen de taxuskever (zie de bladranden) heb ik deze week aaltjes gegoten. Maar waarom worden de bladeren in rap tempo bruin? Zit er nog iets anders in, als een luis? En haal ik het beste de bruine laurier er uit? Zo zonde van mijn haagje!Groetjes, Wendy
September 29, 20222 yr Is het een dichte plantenbak of verhoogde border met open verbinding en afwateren naar de volle grond?Vaak staat de plant te droog of juist te nat. Toch lijkt het volledig (en binnen korte tijd) afsterven van een heel exemplaar op een groter probleem te wijzen. Vooral omdat het hier geloof ik niet om nieuwe aanplant ging. Verspreid het zich steeds verder?Overigens is bemeste tuinaarde geen goed idee voor nieuwe aanplant. De scherpe mest kan voor problemen zorgen en zelfs voor uitval. Na verloop van tijd verliest de bemeste tuinaarde echter de scherpte.Overigens staat het Taxuskever probleem hier los van.
September 29, 20222 yr Author De plantenbak staat op de aarde, dan een laag hydrokorrels en bemeste tuinaarde. Een deel van de laurier staat nu ruim een jaar. Daar tussen heb ik dit voorjaar nog wat laurier geplaatst om de haag wat voller te krijgen. Tijdens de zomer heb ik ze twee keer in de week water gegeven. De bruine laurier heb ik er twee weken geleden uitgehaald. Ik zag geen larven van de taxuskever. Ik dacht dat deze misschien de wortels aan hadden getast. Maar geen larve te zien. Er is nog een laurier die bruin wordt en bladeren verliest, en een aantal die wat bruine bladeren hebben. Maar in de afgelopen 2 weken lijkt het niet veel erger te worden...er zijn niet nog meer lauriers die aangetast lijken te zijn. Gelukkig..De bemeste tuinaarde zit inmiddels ruim een jaar in de plantenbak. Ik ga er vanuit dat daar geen voeding meer in zit? Maar misschien zou ik wat mest moeten toevoegen? Geen idee wat verder de oorzaak zou kunnen zijn namelijk.Welke zou het meeste geschikt zijn? Is organische meststof geschikt? Ik kan slle hulp gebruiken in de hoop dat de rest van mijn lauriers mooi groen blijven.Groet, Wendy