Posted October 3, 20222 yr Hallo iedereen , ik kocht in de zomer een klein citroenplantje , wat ik nog nooit had .Doch hey door her en der opzoeken wat te weten gekomen ivm t overleven v die boompjes in spe in België . Vanaf vorige week heb ik hem ad zuidkant v ons huis in n foliekas gezet met n broeilamp voor mocht de temp onder de 5 gaan of op extreem donkere dagen . Nu staat ie daar s vorige week in en af en toe w ie verlucht , ben ik thuis toevallig en de zon schijnt zet ik hem ff buiten . Toch valt op dat ie ineens ad rand vd blaadjes meerdere bruingele verdorde bladstukjes heeft . Ik heb ook n hygrometer en gezien de vele regenval vorige week en met de nachtdauw was de luchtvochtigheid id serre erg hoog , doch niet in zijn potgrond overspoeld of te nat .Wat doe ik verkeerd ? Van waar plots die gele randjes a sommige bladeren ? Hij heeft halverwege september nog speciale mest korreltjes gehad …. Heb vr de zekerheid ook n vlies doek gekocht zodat ik er zijn pot mee k omwikkelen ( hij staat op n vlondertje dus n rechtstreeks op de grond ) Doe ik iets verkeerd of wat kan beter of moet ik me niet teveel zorgen maken en moet hij gewoon even wennen aan de nieuwe standplaats ?Alle tips welkom!Groetjes
October 3, 20222 yr Het kan zijn dat de luchtvochtigheid veel te hoog is....zolang het nog niet vriest kun je de kas denk ik beter open houden..Ps kun je die tunnel vorstvrij houden?
October 3, 20222 yr Author Ik heb er een led kweeklamp boven gehangen voor moest de temperatuur echt onder 5 graden gaan , ad luchtvochtigheid te zien ( er staat in die kas n hygrometer ) is het daar sowieso non -stop erg hoge luchtvochtigheid …. Ok zal hem ventileren en er is een klep aan om binnen re komen zolang t niet extreem regent kan ik hem idd open zetten . Ik ben absoluut aan mijn proefstuk toe heb totaal geen ervaring met dit soort dingen dus sorry vr de stomme vragen , doch de foliekas kocht ik bij bol en w verkocht als uv- en vorstbestendig , doch is geruit en semi-transparant , ik vraag mij nu echt af of er voldoende licht tot bij de plant kan ? hij staat in de tuin aan de achterkant die zuidgericht is dus hij krijgt eigenlijk n ganse dag daglicht , is dit voldoende voor zo n plant om aan fotosynthese ed te kunnen doen aub ?
October 5, 20222 yr Author Hallo , tunnel is veel gezegd , doch hey in bijlage n foto vd hobby serre en twee fotootjes van het citroenplantje ook! Ik heb hem nu buiten gezet omdat er direct zonlicht ging zijn gezien ik vermoed dat ie rosse , gele blaadjes krijgt doordat er te weinig licht door die serre komt ( of misschien overgiet ik hem onbewust ?) Groetjes
October 5, 20222 yr Dank voor de informatie!In dit kasje kun je geen planten bewaren gedurende de winter!....je kunt er vanuitgaan dat dit kasje een korte levensduur zal hebben..sorry maar dit valt in de categorie dure troep.De verbrande bladranden zouden weleens het gevolg kunnen zijn van overbemesting!Ik denk dat je de plant best buiten laat totdat het gaat vriezen en dan de plant gewoon in een koele ruimte binnenshuis of een garage zet als je die hebt.Van de citrus familie is de citroen degene die de meeste kou verdraagt verder ziet de plant er goed uit!
October 6, 20222 yr Author Dankjewel voor de reactie , in de garage goed en wel doch daar enkele kleine raampjes , is het zo dat de plant id’ rustfase’ niet zoveel uren zonlicht nodig te hebben ? Want stel dat t vriest dan w het aangeraden om hem in te pakken met n vliesdoek en piepschuim , tja daar gaat toch ook niet zoveel zonlicht door toch ? Die regel van ong 6 h zonlicht geldt dan voor de periode vanaf maart tot ong oktober ? Gelukkig niet zoveel geld te gegeven ( foliekas via bol.com gewoon) Of staat hij binnen bijvb ( ik zet dan in die ruimte de radiator af) voor n zuidelijke raam , moet ik dan nog bij te ‘tanken ‘ met die kweeklamp?? Of is dat genoeg dan om te overleven ? Gr