Posted October 5, 20222 yr Hoi allemaal, ik heb een vraagje over de composthoop. Wij hebben een hoop fruitbomen in de tuin, en de vrijwilliger die hoofdverantwoordelijk is voor de tuin heeft geregeld dat alle afgevallen appels die aangevreten zijn voor we ze hebben verzameld op de composthoop kwamen. Daar ligt nu een berg appels. Maar er ligt geen bruin / koolstofmateriaal tussen. We hebben nog geen bladval gehad, en doen in het voorjaar pas de snoei van de uitgebloeide planten. Hij wil niet dat er papier / karton op de composthoop wordt gelegd. Ik vind het een beetje zonde dat de appels niet aan het composteren zijn, maar dat het een grote gistende slijmerige bende is. Terwijl het juist fantastisch is dat we zoveel suiker / stikstof op de hoop hebben. Ik zou het liefst zo snel mogelijk koolstofmateriaal toevoegen, al zijn het mijn hellofresh dozen in flinters gescheurd. Maar, om eerlijk te zijn, weet ik nog niet wat er precies gebeurt als je alleen groen materiaal op een hoop hebt liggen. Ik lees overal dat het geen goed idee is, maar wat gaat er nu met de hoop appels gebeuren, als we er de hele winter niets aan doen? Als ik weet wat ons te wachten staat, kan ik dat misschien aan de tuinvrijwilliger vertellen en ziet hij er wel de noodzaak van in om koolstofmateriaal toe te voegen.
October 5, 20222 yr Vele rottende appels trekken veel fruitvliegjes aan, voor de rest valt alles wel mee. Er zal een appelsmurrie ontstaan, maar als daar later versnipperd snoeimateriaal en blad doorheen geschept wordt, krijg je vanzelf mooie compost. Ik doe zelf ook nooit ingewikkeld met mijn composthopen en heb elk jaar een paar kuub mooie compost.