Posted October 5, 20222 yr Hoi! Ik zit echt met m’n handen in het haar wat er met mijn mooie calathea aan de hand is. Even wat voorgeschiedenis: ik heb deze moeten verpotten omdat de wortels uit zijn pot kwamen, niet heel slim had ik hem in een kiramieke pot gedaan waar die niet kon uitlekken. Toen ik zag dat het minder ging en heb ik de plant verpot naar een uitlekpot. Afijn, de bladeren worden steeds bruin en verdroogd, ondanks dat hij niet te veel en niet te weinig water krijgt (grond moet vochtig zijn). Ik had rouwvliegjes gezien (denk ik), dus larven erop afgestuurd . Ik denk dat dit heeft geholpen al zag ik opeens toch net weer iets in de aarde lopen.. Het gekke is, ondanks dat de bladeren steeds bruin worden en uitdrogen groeit de plant wel steeds nieuwe blaadjes, deze gaan alleen heel snel weer kapot. Lang verhaal: maar heeft iemand een idee hoe ik mijn calathea kan redden? Of is het einde verhaal..Even wat foto’s: hoe ik hem had gekocht, hoe hij er nu uitziet en een inzoom van bladeren.
October 5, 20222 yr Ik denk dat het nog wel goed komt met deze Ctenanthe, je hebt de plant eerst verzopen dus moet deze eerst nieuwe wortels aanmaken..je dient er nu dus voor te zorgen dat de kluit altijd helemaal vochtig is en blijft..maar geef ze maar geenzwemlessen meer!Aan de uitgezakte vorm van de plant maak ik op dat ze veel te donker staat..dat zal de oorzaak van de sterfte van nieuwe bladeren zijn , de necrotische bladranden zijn het gevolg van de opgelopen wortelschade..ik vindt de plant nog niet onomkeerbaar slecht dus met wat geduld komt dit wel goed!