Posted November 13, 20222 yr Ik heb nu al een poosje deze mooie Kentia palm maar sinds een week of twee zie ik dat er een paar kleinere bladeren aan de onderkant bruin/geel beginnen te verkleuren. Daarbij voelen de bladeren ook wat droog aan. Ook zitten er op een paar hogere bladeren bruine vlekken met een geel randje. Echter zien de hoogste bladeren er wel heel mooi uit! Wat is er precies aan de hand met mijn Kentia palm? Is dit een natuurlijk proces waarbij de plant de onderste bladeren "afstoot" zodat er weer nieuw, mooier en voller blad kan groeien? Als dit niet het geval is, wat zou het dan kunnen zijn en hoe zou ik dit eventueel op kunnen lossen of in de toekomst tegen kunnen gaan? Alvast hartstikke bedankt voor het mee kijken!Thijs
November 13, 20222 yr ik denk dat je het in de wortels moet zoeken...dat deze bladeren afgestoten worden is niet normaal ik denk dat je op een andere manier water moet gaan geven..bv door de potkluit te dompelen..zodat deze doornat wordt...
November 14, 20222 yr Author ik denk dat je het in de wortels moet zoeken...dat deze bladeren afgestoten worden is niet normaal ik denk dat je op een andere manier water moet gaan geven..bv door de potkluit te dompelen..zodat deze doornat wordt... Hey batdah,Hartstikke bedankt voor uw antwoord!Bedoelt u dan de pot van de grond afhalen en dit onder water dompelen in een emmer tot het niet meer lekt om de kluit vervolgens weer in de pot te stoppen?Andere vraag, kan ik de lelijke afstervende bladeren wegknippen of is dit beter om niet te doen? en hoe preciesAlvats bedankt voor uw antwoorden!Thijs
November 14, 20222 yr Beste Thijs,je kunt de plant beter met pot en al drenken in een emmer en deze daarna goed uit laten lekken...zonder pot zou alle aarde van de wortels gaan en beschadig je de plant nog meer!Het dode blad kan gewoon afgeknipt worden..Zodra de kluit dan weer droog is dompel je deze opnieuw...niet raar opkijken dat dat een aantal weken duurt het is immers nagenoeg winter en planten verbruiken nu minder dan in de lichtrijke jaargetijden.Ps zorg wel voor voldoende daglicht en als je nu een plaats in de zon hebt voor de wintermaanden zou dat nog beter zijn succes.
November 14, 20222 yr Author Super bedankt voor uw fijne reactie!De Kentia palm staat op het moment voor een raam op het noorden, zo'n 80 centimeter van het raam vandaan. Ik heb hier ook nog een Yucca staan, voor die Yucca zit ik er aan te denken een groeilamp te kopen om hem deze winter te voorzien van genoeg licht. Heeft u daar misschien ideeen voor? een goede groeilamp met een niet al te hoog budget?En de bladeren kunnen gewoon helemaal beneden aan de stengel worden afgeknipt? Waar deze de kluit uit komt?En bedankt voor de tips over water geven. Ik heb dit echter al een keer gedaan maar na 2 weken was de kluit nog steeds behoorlijk nat en heb dit toen weer vervangen omdat ik mij druk maakte over wortelrot. Of is dit vrij normaal dat de aarde van een plant behoorlijk lang nat blijft in deze tijd van het jaar?Thijs
November 14, 20222 yr Het is belangrijk dat de aarde tussen de giet of dompelbeurten uitdroogd...als de aarde lang nat blijft is dit zeker iets om te onderzoeken waarom dit is..zolang de aarde(substraat) vochtig blijft beslist niet dompelen of gieten!! wachten..anders sterven de wortels alsnog door zuurstofgebrek.Mbt de daglichtlamp....6500k(kelvin) is voor de meeste panten voldoende om te groeien...de lichtkleur staat vermeld op de specificaties van elke ledlamp..de meeste ledlampen en tl buizen zijn tegenwoordig in deze kleur(daglicht) te koop, ook andere typen zijn in deze kleur verkrijgbaar!(je hoeft niet speciaal een zg groeilamp te kopen de goedkoopste ledlamp voldoet)Mocht je gaan belichten hou je dan aan de dag tijden en belicht uitsluitend tijdens de daglichturen en beperk dit tot maximaal 14 uur per etmaal maar houdt in gedachten dat tijdens zonnige dagen of helder weer niet belicht hoeft te worden..vaak is aan het begin en het einde van de dag bijlichten voldoende.Dood blad kun je geheel verwijderen...daar bestaat geen regel voor
November 17, 20222 yr Author Bedankt voor uw antwoord! hier kan ik zeker wat mee.Vannochtend werd ik wakker en zag ik dat een van de stelen van de palm helemaal geel is geworden. Wat is dit? Wortelrot? En hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik hoorde namelijk dat kentia palmen heel erg ontregeld kunnen worden van verpotten/aan de wortels zitten of is er helaas geen andere optie..Dank!