Posted January 21, 20232 yr Goedenmorgen,Al enige tijd probeer ik te ontdekken, via google ed, of een "smart" led lamp kan helpen bij de groei van kamerplanten. Zodra je er op gaat zoeken wordt het al snel een advertentie chaos met (wiet) kwekers kwaliteit lampen. Al enthousiasteling van planten en "smart"homes heb ik meerdere lampen die op timers of aantal gemeten LUX staan (onder X LUX gaat de verlichting aan en visa versa). Veel van deze smart-lampen hebben kleurstellingen van helder wit naar warm wit. Maar er zijn ook lampen met RBGW (Rood/Blauw/Geel/Wit).Nu begrijp ik dat blauw licht voor de meeste planten goed is en rood voornamelijk voor bloeiende planten. Deze informatie komt ook van de kweekfora op het www. Mijn doel is enkel mn planten ondersteunen in donkere perioden en eventueel planten een kans geven op donkere plaatsen. Overal planten zeg maar Maar zou dit werken met deze huis-tuin-keuken verlichting? Of is de intensiteit te laag. Moet je de lamp bovenop de plant plaatsen en zelf dus in het donker zitten Naast dat ik veel van mn planten zelf heb opgekweekt en ik ze graag op hun standplaats laat opgroeien, ben hier benieuwd, voordat ik mn tijd en energie zie verwelken. Heeft iemand ervaring met "gewoon led licht' ter ondersteuning? Of het ergste geval hallogeen..Groeten,Marnix
January 25, 20232 yr Je kunt dit doen met gewone huis tuin en keuken verlichting, mijn eigen ervaring is dat dat heel goed gaat op donkere en zelfs daglichtloze ruimtes!In mijn vorige woning had ik een vaste plantenbak(holle muur) als afscheiding in een badkamer zonder ramen en uitsluitend 2 inbouwspots in het plafond erboven met ledlamp(GU 10 type van de Action) kleur 6500k, de planten groeiden uitstekend daar...(een mix van diverse groene en bonte bladplanten) de inbouwspots gingen op een timer aan tijdens de normale daglichturen..(6:00 tot 19:00) toen ik het huis verkocht wilde ik de planten erin achter laten maar mijn toenmalige buur vond de goed groeiende jungle zo mooi dat deze ze de dagen voor de overdracht heeft uitgegraven en meegenomen..Het belangrijkste is de lichtkleur die dient 6500k te zijn...je hoeft hier dus helemaal geen dure groeilampen voor aan te schaffen..Belangrijk is dat je bijlicht tijdens de uren dat er te weinig licht is dus dagverlenging of ondersteuning met een maximum van 14 uur per etmaal..