Posted January 31, 20232 yr Goedemorgen,Ik heb totaal geen groene vingers dus leg dingen aub uit alsof ik twee jaar oud ben haha Een dierbare plant voor mij (volgens app een Yucca ALOIFOLIA L.) nu maand overgenomen van familie.Staat binnen in half direct zonlicht hele dag gordijnen open, in grote terra cota pot, zie foto.Begon met 1x per week litertje water geven dan was de bovenkant al goed droog maar vingerdiep was het nog vochtig.Maar nu lees ik online het in winter misschien maar per 5weken moet?Wat is het de juiste interval en hoeveelheid?De onderzijde van het blad is verder een beetje grijs, zie foto'sEn er zijn sinds dit weekend wat bladen geknakt, zie scheurtjes foto 4.Alleen weet ik niet of dat door de verzorging komt of omdat een kloothommel tijdens een feestje wel even deze 30jaar oude plant "opzij hield" met grof geweld.Andere verzorgingstips naast water geven ook welkom natuurlijk, nogmaals ik weet helemaal niks.Alvast hartelijk dank voor advies!
January 31, 20232 yr Dit is Yucca elephantipes.....die app van je is dus waardeloos!Het verzorgen van deze plant is eigenlijk heel simpel...je maakt de totale kluit zeiknat en herhaalt dit wanneer ie weer kurkdroog is..en ja als het bij jou koud is kan daar weleens een maand of langer tussen zitten..De standplaats is in de volle zon! Dus niet zoals op de foto achter een muur..het is daar aardedonker ook als de gordijnen open zijn....en in de zomermaanden kun je de plant best buiten plaatsen!
February 20, 20232 yr Author Dank voor je advies, ik ga het proberen te volgen.Zeiknat is 2liter ofzo?Elephantipes was de tweede keus van de app echter hadden die allemaal een vele malen dikkere stam dus gokte ik op de scherpe.Ik heb de plant iets meer in het zonlicht geplaatst maar wat jij niet kan zien / inschatten is dat er direcht een schuifpui naast het gordijn zit en dit de plek is die het langste rechtstreeks licht ontvangt in mijn appartement
February 21, 20232 yr Zet de plant gewoon voor het raam dan krijgt ie waarschijnlijk net voldoende licht..en drenk de pot in water en laat de pot daarna goed uitlekken...dat is wat ik onder zeiknat versta..water geven is het moeilijkste wat er is en dat gaat ook het vaakste mis..bij plantenliefhebbers zonder ervaring zeg ik altijd dompel de plant en laat deze goed uitlekken en herhaal dit wanneer de kluit droog is..als je dat een keer of vijf zes gedaan hebt weet je precies de interval van water geven!
July 28, 20231 yr Author Goedemiddag,Ik heb de adviezen opgevolgd, ging een tijdje goed maar de punten van de plant worden nu wel aardig geel, zie foto.Teveel water? of wat anders?Ik heb afgelopen maand steeds heel klein beetje pokon toegevoegd bij wateren.Graag advies deze moet in leven blijven! :')Alvast bedankt, Yucca gele punten
July 28, 20231 yr Ik denk te weinig water en te veel voeding! De plant ziet er uitgedroogd uit..uitdrogingsverschijselen en zoutschade zie je het eerste aan de bladpunten!
July 29, 20231 yr Author Thanks voor je reactie!Ben je vrij zeker, of kan iemand bevestigen?Ik begin namelijk redelijk verdrietig te worden van het feit dat ik elke plant ooit om zeep help volgens mij 9 van de 10 keer door teveel water te geven maar weet het nooit zeker.Deze plant is 35jaar oud en heeft sentimentele waarde dus weet het graag zeker, voor ik weer een plant verzuip Dankjewel
July 29, 20231 yr Author En is het ook nog wenselijk om de bladeren te besproeien of juist niet?Het gaat nu snel achteruit dus wil graag vandaag actie ondernemen indien nodig
December 26, 20231 yr Author Goedemiddag,Ik heb de adviezen opgevolgd, ging een tijdje goed maar de punten van de plant worden nu wel aardig geel, zie foto.Teveel water? of wat anders?Ik heb afgelopen maand steeds heel klein beetje pokon toegevoegd bij wateren.Graag advies deze moet in leven blijven! :')Alvast bedankt,20230727_085937.jpg Het is na een tijdje rustig weer het geval met de bruine punten, zie fotos maar wil niet teveel water geven in winter wat altijd mijn fout was.Toch meer water?