Posted February 7, 20232 yr Goedendag,Ik ben beginnend plantenliefhebber en over het algemeen gaat het mij goed af, ik loop alleen wat te worstelen met mijn Strelitzia.De plant staat aan de noordkant van het huis, ik heb helaas geen mogelijkheid tot een zonnigere plek. Hij staat wel zo dat hij de ochtend zon meepakt. Het luchtrooster van het raam staat boven de plant dicht.Ik heb deze plant nu ongeveer 9 maanden. Opzich groeit hij wel en kreeg hij een nieuw blad in zijn hoofdstam. Dit begon einde vd zomer. Ik ben de plant ivm de winter minder water gaan geven, toen merkte ik dat het groeien van het blad niet meer verder ging en ben ik iets meer gaan geven. Nadat het blad er verder uitkomt kun je zien dat de stam bruin is geworden. Ook het voorlaatste blad heeft bruine vlekken in het midden.De luchtvochtigheid in de woonkamer ligt gemiddeld rond de 45 a 50% en ik besproei de plant minimaal 1x per week. Dit ben ik pas in de loop vd winter gaan doen.Ik denk dat ik te weinig water heb gegeven, maar misschien juist ook weer te veel. Ik vind het met deze plant erg lastig in te schatten hoe nat de grond nou daadwerkelijk moet zijn.Dit nieuwe blad is waarschijnlijk al verloren, wat kan ik daar het beste mee doen? Afknippen?Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen met deze plant beter begrijpen.Alvast bedankt en gegroet,Bastiaan
February 10, 20232 yr Planten zijn levende wezens die ruimte willen hebben en water en voeding. De plant is groot en de pot niet zo groot. Heb je de plant de afgelopen 9 maanden wel eens voeding gegeven?Lelijke of bruine bladeren kun je weghalen.
February 11, 20232 yr Mijn eerste indruk is dat de plant veel te donker en te warm staat!...Deze plant is beter af als kuipplant voor buiten(in de zomer) en wil in de winter droog zonnig en net vorstvrij staan!Als kamerplant is welke Strelitzia dan ook minder geschikt op de lange termijn.
February 11, 20232 yr Mijn eerste indruk is dat de plant veel te donker en te warm staat!...Deze plant is beter af als kuipplant voor buiten(in de zomer) en wil in de winter droog zonnig en net vorstvrij staan!Als kamerplant is welke Strelitzia dan ook minder geschikt op de lange termijn.
February 16, 20232 yr Author Heb je de plant de afgelopen 9 maanden wel eens voeding gegeven? In het begin niet, einde vd zomer wekelijks beetje Pokon. In de winter alleen water zonder voeding, of moet ik in winter soms ook beetje voeding toevoegen?
February 16, 20232 yr Als de groei weer begint, kun je ook weer voeding geven. Let ook op wat Batdah schreef.
February 20, 20232 yr Author Mijn eerste indruk is dat de plant veel te donker en te warm staat! Ik ga hem naar een andere kamer verplaatsen waar hij aan de zuidkant van ons huis komt te staan en waar het in de winter minder warm is.Ik wil in die hoek waar hij stond wel een (grote) vervangende plant neerzetten. Hebben jullie een advies welke plant het beste aan de noordkant schuin voor een raam goed zal gedijen.
February 21, 20232 yr Die standplaats is prima voor een Howeia forsteriana of een Dracaena soort met groen blad(geen bontbladige!!!)