Jump to content

Featured Replies

Posted

Hallo.

Graag wil ik weten wat mijn hedera mankeert. En vooral ook, wat kan ik er aan doen. De hedera groeit aan de rand van een vijver.

Bvd. Groet.

20230311_140826.jpg.82e1cc1ccbc0599956c1b03f149f3003.jpg

20230311_140817.jpg.985a02485087e3829bcfbc184176213f.jpg

Dit is een zware hagelschot aantasting...dit is een schimmelziekte die ontstaat doordat het blad niet snel genoeg kan opdrogen..in de praktijk betekent dit meestal dat het pakket hedera te dik is en je dus moet gaan uitdunnen of heel zwaar terugsnoeien en de Hedera bijhouden zodat de plant niet te vol wordt...als de locatie mede de oorzaak is zoals je schrijft de vijverrand waardoor het blad steeds opnieuw nat wordt kun je de plant beter helemaal verwijderen en vervangen!

Ruim al het snoeiafval op en verwijder al het geinfecteerde blad.

Er is geen enkel goed werkend fungicide meer verkrijgbaar voor de particulier dus als je chemisch wilt bestrijden zul je een hovenier met en spuitlicentie moeten raadplegen! Zelf kun je dus niets doen behalve snoeien en opruimen..

De zeer gewaardeerde Batdah bedoelde natuurlijk geen hagelschotziekte, dat is een specifieke Prunusziekte, maar een vorm van bladvlekkenziekte. Verkeerde groeiomstandigheden zijn vaak de oorzaak.

Te lang nat, slechte afwatering, verkeerde grond, voedselgebrek, enzovoorts verzwakken de plant en bevorderen aantastingen.

De zeer gewaardeerde Batdah bedoelde natuurlijk geen hagelschotziekte, dat is een specifieke Prunusziekte, maar een vorm van bladvlekkenziekte. Verkeerde groeiomstandigheden zijn vaak de oorzaak.

Te lang nat, slechte afwatering, verkeerde grond, voedselgebrek, enzovoorts verzwakken de plant en bevorderen aantastingen.

Dank je Peterplant dat is helemaal juist !

Als er op die wittige plekken zwarte puntjes zijn, dan is het waarschijnlijk de schimmel Boerhemia hedericola.

Ik zie die wel vaker op klimop zitten. Maar volgens mij gaat deze schimmel je klimop echt niet dood maken.

Zelf zou ik, als de aantasting groter is, de meest aangetaste bladeren wegplukken. (Of als het nodig is, de snoeibeurt ;))