Posted March 13, 20232 yr Hallo,Ik wil graag een minibos creëren van een 40m2 en heb hiervoor onderstaande bomen gekocht (elk 1 exemplaar):Zomerlinde, Paardenkastanje, Zwarte Els, Schietwilg, Haagbeuk, Es, Lijsterbes, Spaanse Aak, Hazelaar.Onze tuin is zuidgericht; hier zijn enkele hoge bomen tussen (Linde, Es, Paardenkastanje) en vroeg mij af of deze nu helemaal achteraan moeten staan en de kleinere bomen ervoor of gaan ze dan met al het licht lopen?Of is het net beter om dit wat te mengen? Maar dan ben ik bang dat we niet veel van de kleinere bomen gaan zien.Bedankt voor het advies!
March 13, 20232 yr Je zou de hoge soorten zo kunnen planten dat ze elkaar nooit in de weg zitten dus die drie verdelen over het perceel en deze laten uitgroeien...de rest zou je als bosplantsoen tussen kunnen planten en die om de zoveel jaar tegen de grond afzetten...dat worden dan meerstammige bomen versus grote struiken..
March 13, 20232 yr Author Je zou de hoge soorten zo kunnen planten dat ze elkaar nooit in de weg zitten dus die drie verdelen over het perceel en deze laten uitgroeien...de rest zou je als bosplantsoen tussen kunnen planten en die om de zoveel jaar tegen de grond afzetten...dat worden dan meerstammige bomen versus grote struiken.. Maar gaan de grote bomen dan niet met al het licht vandoor? Of laten deze nog genoeg licht door voor de kleinere?Wat bedoel je met "tegen de grond afzetten"?
March 14, 20232 yr Je zou de grotere bomen kunnen opkronen...de rest wordt dan onderbegroeiing net als in een bos..en met afzetten wordt dat letterlijk bedoelt afzagen tot tegen de grond!