Posted March 14, 20232 yr Hallo allemaal,Al 10 jaar heb ik mijn allocasia portodora met veel plezier in de woonkamer staan. Normaal gaf deze plant regelmatig nieuwe bladeren, in de zomer tot 5 stuks per stam, in de winter meestal 2 a 3 bladeren. Momenteel heb ik op beide stammen nog maar een blad en ook met deze bladeren gaat het erg slecht. Het lijkt alsof de plant dood gaat. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?De plant is ca. 2 jaar geleden verpot van een 20 liter pot naar 80 liter en is toen ook verplaatst naar een andere plek ivm verhuizing. De plant staat in (niet direct) zonlicht, naast het raam.Zie bijgaande foto.Groeten en bij voorbaat dank voor jullie advies.
March 14, 20232 yr Mijn eerste indruk is dat de pot de grootste boosdoener is en ten 2de dat er te weinig licht is!
March 15, 20232 yr Author De plant staat naast een raam, dus licht lijkt mij geen probleem. Zojuist de plant uit de pot gehaald. De grond was redelijk droog en lijkt weinig water vast te houden. De wortels van de plant zijn bijna allemaal weg. Ik heb de plant nu eventjes in het water gezet en ga hem straks in nieuwe aarde planten. Hopen dat dat het probleem oplost.
March 15, 20232 yr Je kunt de plant beter in een kleine normale kweekpot planten want als je deze weer in dezelfde pot plant komt dat niet goed! Je zou wel de plant met de kweekpot en al in die paraplubak kunnen zetten, maar die pot of whatever is totaal ongeschikt om daar rechtstreeks een plant in te zetten!Ps en naast een raam is meestal heel weinig licht! Alocasia soorten met groen blad zijn oorspronkelijk planten die langs slootkanten en rivierbeddingen groeien en houden van zon en minstens vol daglicht! Deze plant is een zielig geval en een blad gemiddeld per maand is veel te weinig..het zou na 10 jaar een enorme volle plant moeten zijn,Succes ermee.