Posted March 21, 20231 yr Hallo allemaal! 😊Ik heb veel problemen met het telen van groenten in mijn moestuin omdat het een arme bodem is die snel is uitgeput. Mijn broer raadde me aan om organische groenbemesters te gebruiken om dat tegen te gaan. Ik weet alleen niet welke groenbemester ik dan moet kiezen. Mijn bodem is echt heel arm. Is er iemand die mij kan helpen om de juiste groenbemester voor mijn grond te kiezen?Alvast bedankt!Seb
March 22, 20231 yr Hoi 😉Er zijn inderdaad verschillende bodemsoorten en voor iedere bodem bestaat er een andere organische groenbemester.Voor een bodem die snel uitgeput raakt zoals de jouwe, zou je je perceel eigenlijk een heel sei-zoen lang braak moeten laten liggen. Daarna zou je best regelmatig een jaartje een groenbemester zoals boekweit, hanenkammetjes, witte klaver of luzerne in je teeltwisseling kunnen opnemen. Door het verschillende keren te maaien, krijg je een maximum aan organische stoffen. Daar kan je eventueel nog een peulvrucht of klaver aan toevoegen voor extra stikstof.Voor heel kleiachtige bodems kies je dan weer beter een groenbemester die veel organische stoffen levert om de bodem lichter te maken, net als een groenbemester met sterke en diepe wor-tels die de bodem minder dicht maakt.Als je hier meer over wil weten, moet je dit artikel eens lezen. Daarin wordt uitgelegd hoe je je moestuin kunt voorbereiden en de bodem kunt verbeteren met organische groenbemesters.Veel leesplezier!
March 22, 20231 yr Een groenbemester bemest niet je grond. Je brengt door het onderspitten extra organisch materiaal in de grond en door wortelwerking wordt je grond losser, maar er komt geen extra fosfor, kaki of sporenelementen in de grond. Wat daarvan in de groenbemester zit heeft die groenbemester gewoon uit de grond gehaald. Door het zaaien van vlinderbloemigen komt er wel wat extra stikstof in de grond.Wil je de grond rijker maken aan voedingsstoffen dan zal je producten als bloedmeel, beendermeel, verrijkte koemest of minerale mest moeten toevoegen, naar eigen keuze of overtuiging.