Posted March 24, 20232 yr Hallo tuinvrienden,Ik wil een andere haag in mijn voortuin. Er staat nu een Hedra van ca 6 meter en 1 meter hoog, die ik echt niet meer zie zitten.Het is een haag aan de oostkant en redelijk open, maar wel achter een taluurt van de weg op zo 25meter Nu zat ik te denken aan Toscaanse jasmijn, maar die is zover iik begreep niet winter hard.Als we dan eens een wat strengere winter krijgen ben ik bang dat de hele haag dood is. EN dat is dan ook best een dure schadepost ook. en ook een hele tijd dat het weer dicht moet groeienConifeertjes ( brabant of smaragd) zou een optie zijn, maar vind ik een beetje saai.Nu zit ik te denken of het een idee is om wat van die jasmijn of een adere struik/klimmer tussen de coniferen te zetten zou dat leuk worden of wordt het dan een rommeltje??Op het einde wil ik dan een junniper (bue arrow) zetten om het af te makenOf zou ik beter iets anders er tussen hunnen zetten als afwisseling? Wat is jullie mening?
March 27, 20231 yr De coniferen die jij noemt zijn ongeschikt voor een lage heg! Zeker Thuja "Smargagd" is totaal ongeschikt.mixen met andere planten wordt een zooitje waarbij de coniferen het afleggen...Juniperus " Blue arrow" is een solitairconifeer en als je er nog aan kan komen een afrader want die is altijd ziek of onderweg het te worden, hij heeft hetzelfde euvel als zijn broertje de Juniperus scop. " Skyrockett "...de punten van de takken worden altijd dor door een bepaald insect waar ik nu even niet op kan komen..ik heb beiden in het verleden gehad en ook ooit grootschalig aangeplant ik wist destijds niet beter ik denk dat beiden inmiddels niet meer geteeld worden..
March 27, 20231 yr Author De coniferen die jij noemt zijn ongeschikt voor een lage heg! Zeker Thuja "Smargagd" is totaal ongeschikt.mixen met andere planten wordt een zooitje waarbij de coniferen het afleggen...Juniperus " Blue arrow" is een solitairconifeer en als je er nog aan kan komen een afrader want die is altijd ziek of onderweg het te worden, hij heeft hetzelfde euvel als zijn broertje de Juniperus scop. " Skyrockett "...de punten van de takken worden altijd dor door een bepaald insect waar ik nu even niet op kan komen..ik heb beiden in het verleden gehad en ook ooit grootschalig aangeplant ik wist destijds niet beter ik denk dat beiden inmiddels niet meer geteeld worden..@Batdah dank voor je reactie.Dat ze noet geschikt zijn voor een lage haag wist ik niet. Ik dacht dat het vooral door regelmatig snoeiwen bepaald werd hoe hoog ze worden. Weer wat geleerd.Misschien dan toch uitwijken naar een taxus batactta of een calefornische cyress Of hebben deze het zelfde probleem dan misschien toch iets anders wat een beetje betaalbaar is , maar zeker geen hedra meer dat vind ik geen mooie haag. Ik heb ook al geleerd dat het eerste plan van toscaanse jasmijn ook geen succes gaat worden omdat deze dood kan vriezen en dat zit ik met een dure kaoptte haag. |Misschien een boeren jasmijn? De juniperus werd me door een hovenier aangeraden. IK wilde in mijn eerste plan een hoge solitaire conifeer aan het einde zetten Dat had de vorige bewoner ook in de achtertuin gedaan en vind ik wel een leuke beeld breker. Niet fijn als deze wordt opgevreten.Dan maar op zoelk naar iets anders wat niet langer dan ca 5 a 6 meter wordt of op ee 3.5 meter kortgehouden kan worden en ook niet te breed wordt
March 27, 20231 yr Heb ik het verkeerd begrepen? Ik ging uit van een hoogte van maximaal 1 meter....Bij een hoogte van 3,5 meter kun je de Thuja wel toepassen!Taxus is prima geschikt voor een lage heg!De Chamaecypariss lawsoniana is ook NIET GESCHIKT VOOR EEN LAGE HAAG, wel voor een haag hoger dan 1,5mtr! Edited March 27, 20231 yr by Batdah
March 27, 20231 yr Author Heb ik het verkeerd begrepen? Ik ging uit van een hoogte van maximaal 1 meter....zeer zinnige feedback! Bij een hoogte van 3,5 meter kun je de Thuja wel toepassen! Nu zette ik je onbedoeld op het verkeerde spoor, je had het wel goed begrepen. De haag zelf wil ik max 1.2m hoog ( gemeente eis) En op het einde bij de straat stond een den van 8 meter hoog welke gekapt is omdat hij te groot was geworden Daar wil ik dus nu 1 solitair zetten. Dis ik liefst max 3 a 4 meter hoog wil laten zworden
March 27, 20231 yr Dan moet je GEEN HAAGCONIFEREN nemen, die kun je niet mooi houden die moet je hoger dan 1,5 mtr houden!
March 27, 20231 yr Als je een haag laag wilt houden dien je meer planten per m1 te planten bij coniferen gaat dit ten koste van de levensduur en bij een lage haag kijk je in het kale centrum van de boom!De plantafstand voor een hoge haag is bij coniferen maximaal 2,5 bomen per m1 maar 2 is beter...Bij een lage haag krijg je de haag moeilijk gesloten met 2 bomen dus moeten dat er minstens 4 zijn en dan hebben ze zo weinig ruimte dat ze korter leven!
March 27, 20231 yr Author Dan moet je GEEN HAAGCONIFEREN nemen, die kun je niet mooi houden die moet je hoger dan 1,5 mtr houden! Duidelijk en wat denk je van een winterharde jasmijn tegen gaas aan gegroeid??Ik heb in mijn achetrtuin aan de andere kant al boeren jasmijn staan maar misschien zijn er andere winterharde soorten? IK zit al driftig te zioekken maar bij beel bedrijven zie ik wel toscaanse jasmijn als winterhard aanbevolen terwijl ik van hovenier op het werk juist hoorde dat hij bij een goede winter dood kan vriezen:S Edited March 27, 20231 yr by bhennink
March 27, 20231 yr Bedoel je Jasminum nudiflorum?....tja volksbenamingenzijn nogal verwarrend...er zijn heel veel planten die jasmijn heten!
March 27, 20231 yr Author Bedoel je Jasminum nudiflorum?....tja volksbenamingenzijn nogal verwarrend...er zijn heel veel planten die jasmijn heten!Gaaf dat je terug reageert!!HMmm ik ben niet zo thuis in de latinse namen. ZIt gelijk al te zoeken naar jasmijn soorten:) De mijne bloeit ook wit als dat helptIk had mijn jasmijn indertijd bij intratuin mee genomen een jaar of 4 geleden. Die doet het erg fraai. Alleen ruik ik hem niet heel erg. de jasmijn waar ik in eerste instantie aan dacht omdat deze op alle sites winterhard genoemd wordt is Sterjasmijn/Trachelospermum Jasminoides Edited March 27, 20231 yr by bhennink
March 27, 20231 yr Mijn suggesties!Viburnum tinusOsmanthus x burkwoodiiLigustrum vulgareRhododendron Bloom buxChoisya White dazzlerIlex meservaeIk heb er nog wel meer maar nu geen tijd! Edited March 27, 20231 yr by Batdah
March 27, 20231 yr Off topic!Ik wil vanavond nog wel even meedenken(ik ben niet voor niets tuinontwerper) maar ik moet nu echt weer aan de slag met ons renovatieproject...
March 27, 20231 yr Author ik heb even een foto gemaakt maar moest even uitzoeken hoe die te plaatsen:Dat zou moeten werken. die bruine dingen zijn een soort peulen die er inkomen denk aan einde van de zomerEn ik ga zeker naar jouw suggesties kijken:)En bedankt vast voor alle feedback. VAnavond moet ik helaas zelf weg:S
March 27, 20231 yr Dit is Trachelospermum jasminoides......die is NIET OVERAL BETROUWBAAR WINTERHARD!....ik heb die ook en die heeft dit jaar zelfs hier schade...ik woon in centraal Portugal!
March 27, 20231 yr Author Mijn suggesties!Heb er naar gekeken:)Ik heb ook even een foto van de situatie bijgevoegd, de rodelijn geeft de oude haag aan en de boom is dus gekaptDe haag staat van noord naar zuid en is diet heel erg beschuten de grond is overigens denk ik klei grondViburnum tinus Deze denk ik niet staat niet voldoende beschut en zal te llijden hebbenOsmanthus x burkwoodiiDit is op dit moment mijn 1e keuze buiten taxus.goed winterhard en redelijk betaalbaar, is alleen niet een snelle groeier dus niet te klein beginnen denl ik?Ligustrum vulgareVind ik niet echt een mooie al is deze wel winterhard en betaalbaarRhododendron Bloom buxHeb ik twijfel over. Wel mooi maar denk ik duur, ik heb 6 meter nodig geen idee hoe snel ik daarme een fatsoenlijke haag heb al is privacy aan die kant niet echt een probleem( de meeste zijn 20 a 30 cm hoog en rond e 15/stuk.)is deze wel goed te snoeien als hij te breed wordt?Choisya White dazzlerGa ik ook nog even bekijkenIlex meservaeIk heb er nog wel meer maar nu geen tijd!
March 27, 20231 yr De Bloombux niet nemen op kleigrond. Daar doet die het niet.Beter een mooie haag van een lelijke plant dan een lelijke haag van een mooie plant.De niet zo mooie Liguster is perfect geschikt voor alle hagen.Ook de Taxus is perfect.Je zou nog kunnen denken aan Lonicera nitida, de struikkamperfoelie.Choisya is prachtig maar ook vorstgevoelige.
March 28, 20231 yr Author en gewone rododendrons? Zijn die geschikt? Dan wel in verschillende periode bloeiend?Of worden deze te breek en hebbben daardoor heel veel onderhoud nodig?Struikkamperfoelie lijkt me ook best een aardige overigens.Nooi geweten dat dat zo'n lastige keuze zou worden.. VAn denken aan gewoon conifeertjes naar iets heel anders toe;)
March 29, 20231 yr neem een meidoornhaag, mooie bessen.Fijn voor vogels, niet fijn voor katten en indringers, ivm stekels.
March 30, 20231 yr Author De niet zo mooie Liguster is perfect geschikt voor alle hagen.Ook de Taxus is perfect.Je zou nog kunnen denken aan Lonicera nitida, de struikkamperfoelie. De laatste zou ook een optie kunnen zijn maar wel jammer dat ie niet echt vrolijk bloeit en vaak gesnoeid moet worden.IS dat vaker dan een Hedra?Blijft een lastige keuze en ik zal zelf eens een water test doen met wat grond uit die strook om te zien of de aannamen van kleigrond klopt.volgens https://bodemdata.nl/basiskaarten zou het hier in de burt kVc: Waardveengronden op zeggeveen, rietzeggeveen of (mesotroof) broekveen maar ik zit wel net net buiten het gebeid wat ze daarvoor aan geven zo 30 - 50 meter van het talud van de weg
April 15, 20231 yr Author Hallo, Sorry er waren even heel dringende zaken waar ik naar moest kijken maar ik heb onderhand een water test gedaan op wat grond.Ik heb met een snal schepje tot ca 20 cm diep wat grond in een pot gedaan en daarna water er bij en even flink geschud.Het ziet er na ca 15 minuten uit als bijgevoegde foto en dat is volgens mij niet echt klei grondIk vind het moeilijk om in te schatten de zandachtige onderlaan is ca 25mm de donkere laag is ca 6mm dik en dat zou volgens het filmpje waarbij deze test beschreven is dus eerdereen bosgrond zijn? Geen klei dus en dat geeft heel andere keuze opties dan ik eerder dacht.
April 17, 20231 yr Author Op kleigrond geen Rhododendron planten. Ik denk dat he t toch geen klei is Ik heb een test met water gedaan en dat laat niet het beeld van klei zien, maar eerder iets als bosgroind denk ik.zzie ook mijn vorige bericht
April 17, 20231 yr Author Off topic!Ik wil vanavond nog wel even meedenken(ik ben niet voor niets tuinontwerper) maar ik moet nu echt weer aan de slag met ons renovatieproject... IS het renovatie project goed gelukt? Sorry was er even uit door omstandigheden. Hen onderhand wat grond met water in een pot gedaan lijkt als ik het beeld zie een beetje bosgrond met wat meer zand te zijn
April 20, 20231 yr Author neem een meidoornhaag, mooie bessen.Fijn voor vogels, niet fijn voor katten en indringers, ivm stekels. Hi Francientje maar die blijft denk ik niet groen in de winter@Peterplant ik heb wel mijn lijstje een beetje aangepast met denk ik alternatieven die wel groen blijven:)Choisya White Dazzler Choisya ternataCotoneaster microphyllusEuonymus japonicus Lonicera nitidaPyracantha coccinea ‘Red Cushion’Berberis (thunbergii of frikartii, )Prunus laurocerasus 'Otto Luyken'