Posted March 29, 20231 yr Beste allemaal,Is het gras op bijgevoegde foto’s nog te redden? Ik lees verschillende dingen zoals;- kunstmest strooien- kalken- gif tegen onkruid- verticuteren Wat is op dit moment het beste (en in welke volgorde) om er weer een mooi gazon van te maken?Er zit ook veel mos in.Ik hoor er graag van, groetjes Vincenzo
March 29, 20231 yr Waar gras niet wil of kan groeien, gaat iets anders groeien, meestal wilde planten ( onkruid) en/of mos.Mos kan nog groeien op plekken waar niets kan groeien, op steen, op hout, op veel te zure grond, op veel te natte grond, op dichtgeslagen grond enzovoorts.Vaak is de grond te zuur of te arm.Gazongras houdt van goede, doorwortelbare grond met voldoende voeding.Wat voor grond heb je onder het gras zitten en hoe vaak, hoeveel en met wat geef je mest?Kalk heeft alleen zin op te zure grond en wordt vaak te pas en te onpas gestrooid.Verticuteren doe je als de bovenlaag te vast gelopen is, zodat er te weinig zuurstof in de grond kan komen.
March 31, 20231 yr Author Hallo. Ik heb echt geen idee wat voor grond er onder zit, maar een paar jaar geleden (voordat ik er woonde) was het nog een prachtig gazonnetje dus het kan wel.Ik strooi 2x per jaar kunstmest, meer niet.Hoor er weer graag van.
March 31, 20231 yr Kun je dan aangeven hoeveel gram kunstmest je strooit en hoeveel vierkante meter het gazon is?Heb je het zelf aangelegd?Heb je bemeste tuinaarde gebruikt?
April 1, 20231 yr Author Hallo.Gras zelf niet aangelegd, dat lag er al. Ik gebruik 12,5 kilo kunstmest per keer, en dat doe ik 2x per jaar.Ongeveer 130 m2
April 1, 20231 yr Author Ook geen besmette tuinaarde gebruikt. Hoor er weer graag van, groetjes Vincenzo
April 1, 20231 yr Van een goed groeiend gazon verdwijnt gemiddeld 1 kilo meststoffen per maand per 100 vierkante meter . En dat in de maanden april tot en met augustus.In jouw geval dus 1300 gram per maand. Dus totaal , in die 5 maanden , 8 kilo per jaar.Als je dus 25 kilo gebruikt, geef je 3 keer teveel. Te veel zouten (kunstmest zijn gewoon voedingszouten) is slecht voor je gras, slecht voor het milieu en slecht voor je portemonnee. Als je bij het eten koken 3 keer te veel keukenzout gebruikt, weet je ook dat dat slecht voor je is.Beter in april tot en met augustus 1300 gram per maand strooien, dan 2 keer per jaar veel te veel.Komt nog bij dat je denkt 25 kilo totaal te geven, maar een klein deel wordt opgenomen door het gras, een klein deel wordt opgeslagen in de grond en het grootste deel spoelt gewoon weg naar het grondwater.Vergeet ook niet ongeveer 40 kilo gedroogde koemest in jouw geval te strooien om ook sporenelementen te geven.