Posted April 16, 20231 yr Hallo,Deze hedera is al ruim een jaar treurig en wordt niet meer mooi zoals voorheen. Wat is er met de plant aan de hand en wat kan ik doen? Wil iig snel koeienmest geven, maar lijkt mij duidelijk dat hij last heeft van een ziekte naast eventueel ondervoeding. Groet,Mary
April 16, 20231 yr Het probleem zit hem vooral in de grond. De grond bevat of storende lagen of verkeerde grond of bevat geen voedingsstoffen. Gedroogde koemest is gedroogde koeienpoep en wordt niet door planten opgegeten. Het is prima voeding voor het bodemleven en na drie maanden, als het bodemleven de koeienpoep verteerd heeft, komen langzaam maar zeker kleine beetjes voeding vrij. Veel te weinig voor een plant met grote honger. Gewoon blijven gebruiken, maar dan flink veel.Gebruik ook een meststof waar minerale mest in zit, voedingszouten die de plant een oppepper geven. Controleer ook je grond. Heb je een bepaalde grond toegevoegd? Zit er heel veel straatzand in de grond?
April 16, 20231 yr Author Dank voor uw reactie. Het is vooral kleigrond. Met een laag tuinaarde wat eroverheen ligt. Heeft u een voorbeeld welk voedingsstof ik kan gebruiken wat de plant een snelle boost kan geven naast koemest? En is het niet nodig dit te behandelen met iets tegen een plaag wellicht? Want kan gezien worden aan de bladeren of hier ook dan niet sprake van is?? Of is dit iets het geval?
April 16, 20231 yr Is dat tuinaarde uit zakken en heb je dat over de klei gegooid en in de tuinaarde de klimop geplant?Er zit 1 foto bij met zwart op het blad. Daar zie ik kleine bruine vlekjes. Kun je die vlekjes met je nagel wegkrabben? Zo ja, dan zit er schildluis in de plant. Ook dat is een gevolg van slechte groeiomstandigheden.