Jump to content

Featured Replies

Posted

Beste forumleden,

Ik ben nu sinds 7 jaar eigenaar van een tuin met een groot gazon. Tot vier jaar geleden wist ik niet dat je een gazon ook moest onderhouden (beetje dom maar ik kom uit de stad zonder tuin :shifty: ), wel was ik erg fanatiek met sproeien en maaien en zag het er drie jaar lang prachtig uit en toen kwam het verval... inmiddels ziet het er niet meer uit en ik heb echt mn best gedaan de afgelopen vier jaar! toen ik na drie jaar mij ging verdiepen in het gazon schrok ik wat ik allemaal moest doen en ben dit ook gaan doen, bemesten, verticuteren, onkruid steken, maar wat ik ook doe het werkt niet. Ik ben ten einde raad en daarom heb ik mij ingeschreven bij dit forum in de hoop echt goeie tips en een stappenplan te krijgen want ik wil zo graag een mooi gazon. Of is het te laat en moet ik opnieuw beginnen?

De huidige situatie is nu zo dat er heeeeel veel onkruid en mos in zit en de mieren beginnen nu ook weer de overhand te krijgen. Wie kan mij helpen?? Ik zal getrouw alle stappen nemen en jullie hiervan op de hoogte houden.

Bij voorbaat dank!

groet,

Een leergierige gazonhouder ;-0

De grootste fout bij gazononderhoud zit hem in de bemesting. Meestal wordt er veel te weinig mest gegeven.

Kun je zeggen hoe groot je gazon is en hoe vaak en waarmee je je gazon bemest?

• Author
Onze achtertuin is 20 meter breed en 15 meter diep. We hebben hem regelmatig bemest met die blauwe korrels. Maar het voornaamste probleem nu is onkruid wat de klok slaat. En ik heb vorig voorjaar een poging gedaan om het met de hand te verwijderen maar dat is echt niet te doen. Uren en uren geprikt. Maartjes groeit achter je rug weer terug.

Onkruid in je gazon heeft altijd (!!) te maken met achterstallige bemesting.

Op rijke grond groeit gazongras goed en overwoekert alles. Op arme grond groeit het niet zo goed en wordt het overwoekert door plantjes die met minder eten tevreden zijn.

Daarom de vragen:

Is je gazon ook 15 bij 20 meter. Zo niet wat is ongeveer de afmeting van je gazon.

Wat is de samenstelling van die blauwe korreltjes.

Hoe vaak gebruik je het en hoeveel kilo gebruik je ervan.

Probeer dit te beantwoorden en ik geef je je oplossing van het probleem.

• Author

Hoi Peter,

Ons gazon is ook 20x15. Die blauwe korrels is Blaukorn en we strooide dat Max twee keer per groeiseizoen. Met zo’n karretje die het uitstrooid.

En hoeveel gram of kilo gooi je er dan maximaal 2 keer per jaar overheen?
  • Author
Die zakken zijn 25 kg en die gaan voor 90% op.

Op een goed groeiend gazon verdwijnt in de maanden april tot en met augustus 1 kilo van jouw meststof per 100 vierkante meter. Dus elke maand 1 kilo.

Je hebt 300 vierkante meter.

Je moet dus elke maand 3 kilo mest strooien in april, mei juni, juli en augustus.

Dus niet 1 of 2 keer per jaar heel veel, maar 5 keer per jaar een lagere dosering

Gooi je in 1 keer heel veel dan zal een klein deel opgenomen worden door het gras, een klein deel wordt opgeslagen in de grond en het grootste deel spoelt weg naar buiten het bereik van het gras.

Je denkt dan dat je veel geeft, maar dat is dus niet zo.

Net of je op zondag 7 borden warm eten krijgt en de rest van de week niets.

Het gras heeft dus honger en dan komen er plantjes in die met minder voeding tevreden zijn en dat noemen we onkruid en mos.

Door het gras regelmatiger te mesten, gaat het harder en regelmatiger groeien en zal het gras het onkruid en mos overwoekeren.

De mest die je gebruikt bevat alleen N,P, K en wat Magnesium en mist alle sporenelementen . Geef daarom 1 keer per jaar een flinke dosis gedroogde koemest. Denk aan 25 kilo per 100 vierkante meter.

Als je op deze manier gaat mesten zal het zeker een groeiseizoen duren voor je echt resultaat ziet.

Laat je niet verleiden tot het gebruik van kalk en onkruid of mos bestrijders en houdt moed.

• Author

Hoi Peter,

Ok. Dus als ik jou zo lees hoef ik “alleen” eerst mest en daarna voeding te strooien en dus veel vaker dan ik deed.

Maar het is nu een en al mos en onkruid. Moet ik dan nu niet eerst verticuteren en doorzaaien?

Groet,

Irene

Je gaat het gras weer zo hard laten groeien dat het onkruid overwoekert gaat worden door het gras. Geduld is bij tuinieren een schone zaak. Verticuteren is geen wondermiddel en zaaien van gras op arme grond heeft weinig zin.
  • Author

Ok ik ben heel benieuwd!

Laatste ding zijn de mieren in het gazon. Ik heb vorig jaar écht heel veel bussen van die korrels gestrooid maar dat had amper effect. Ik kwam nu een middeltje tegen wat je in de gieter oplost en over je gezon giet.

Begrijp mij niet verkeerd van mij mag er best een mier in het gras lopen, maar we konden nu niet eens zitten of we werden overwoekerd met mieren. Ik heb het idee dat het gazon daar ook niet beter van werd.

Mieren zijn misschien irritant, maar doe geen noemenswaardige schade aan je gras.

Ik denk dat het gras ook niet blij is met het middel tegen mieren.

• 2 weeks later...
  • Author

Hoi Peter,

daar was ik weer :-) Ik lees ook over het bezanden van het gazon, heb je daar ervaring mee of een mening over?

Groet,

Irene

Jazeker.

Als je klaar bent met verticuteren moet je de sneden die je in het gazon gemaakt hebt vullen met zand, brekerzand bij voorkeur.

Op die manier blijven die sneden langer hun werk doen( lucht in de bodem brengen) en wordt elk jaar de bovenlaag iets beter lucht en water doorlatend en loop je de grond minder vast. Vooral op kleigrond is dat belangrijk.

Je kunt het zand gewoon met een bezem invegen.

• Author

Ok! Dat is interessant. We hebben nu eerst gecertificeerd want er zat zoveel mos in. Zie foto’s van de huidige situatie. Ik was van plan om nu de koemest te doen eventueel in combinatie met wat graszaad, wat vind je daarvan?

A13594D5-E743-432D-A021-5C2142E2D32C.jpeg.ab3331ab8d28085e587bde38fe0a1096.jpeg

2C138C5D-EABF-4CC4-AA59-7D59A88068B6.jpeg.fa94d7aa80480a5d2a00a9552cb47b8b.jpeg

ECCC2E4E-7F86-4C83-90B4-47CB0F766B66.jpeg.c4e56c094ce76aa3d1cbfba73716b8e3.jpeg

11B7CD61-9333-442A-9918-7EE300FDECDA.jpeg.0a816636b2a6fde5d9e0fc65ca7f689a.jpeg

16BEED8B-05F5-4244-89B0-68C5252E9739.jpeg.65a5f33bcc561df186c2c124acc55e36.jpeg

Het ziet er wel wat schraal uit, maar met voldoende mest moet het weer goed komen

Dat graszaad is niet hard nodig, want op arme grond zal dat toch slecht kiemen en groeien. Beter de bestaande grasplantjes oppeppen. Probeer ook die blauwe korreltjes die je hebt in de eerder besproken hoeveelheid en regelmaat te geven.

12- 10- 18 kunstmest mag ook als je daar nog aan kunt komen en als het nog betaalbaar is.

Koemest met gulle hard strooien.

• 1 month later...

Je kan ook een mooie gazon hebben zonder al die moeite hoor!

Door 2-4 keer per jaar te maaien en niet te bemesten kan je uiteindelijk een bloemenrijk grasland krijgen. Zeer mooi om te zien, weinig onderhoud en vele vlinders en bijen!

Jammer genoeg steken mensen te veel tijd en geld in een strakke gazon, terwijl simpel en goedkoop ook kan.