Posted April 21, 20231 yr In mijn tuin hen ik geen bloeiende lage planten doch vele bloeiende struiken. Toch neem ik zo goed als nooit een bij waar, wel veel hommels. Hoe komt het dat ik nooit bijen heb?
April 21, 20231 yr Bijen hebben voorkeur voor bepaalde planten. Als je die planten niet hebt, heb je weinig bijen. Er zijn een hoop verschillende bijen. De honingbij is er een van. Die zijn er dit jaar minder omdat er een hoop volken dood zijn gegaan deze winter. Kan natuurlijk ook dat er weinig imkers bij jou in de buurt wonen.Probeer bijvoorbeeld eens Allium senescens, Origanum Compactum en Hedera Arborescens in je tuin te planten. Als daar geen bijen op af komen....
June 13, 20231 yr Peterplant heeft het over honingbijen (gekweekt door mensen, niet natuurlijk). De wilde solitaire bijen gaan de laatste decennia sterk achteruit door verschillende redenen. foute bloemen (zoals exoten), pesticiden, strakke bloemloze gazons,... maar ook door concurrentie met de honingbijen... Het klinkt raar, maar honingbijen zijn gulzig, en nemen al het stuifmeel mee wat ze kunnen vinden, waardoor wilde bijen niets meer vinden. En manier om wilde bijen te krijgen is door inheemse planten aan te planten, je gazon 2-4 keer te maaien per jaar en deze niet te bemesten. Ook kan je solitaire bijenhotels plaatsen waar ze kunnen voortplanten.