Jump to content

Featured Replies

Posted

Hoi allemaal,

Ik probeer al twee jaar een gazon te maken in mijn achtertuin. Helaas nog steeds geen mooi resultaat.

Onkruid groeit er prima, mos ook wel aardig, maar bij gras lijkt het altijd alsof het dood is. Of uitgedroogd. Veel witte sprieten en het heeft ook weinig vermogen om zelf door te groeien. Ik heb volgens mij 2kg graszaad op 10 vierkante meter uitgestrooid over de afgelopen twee jaar, zou toch ruim voldoende moeten zijn lijkt me.

Ik heb wat foto's in de bijlage, als iemand tips heeft hoor ik het graag!

Alvast bedankt, gertjan

IMG_20230506_142302715_HDR.jpg.499a92cf2d6855d5c6ea21bab0dacbdf.jpg

IMG_20230506_142334302.jpg.29b44cb98f21284444d180bf447ce76d.jpg

IMG_20230506_142302715_HDR.jpg.0d8ebf1a5e18afcd700b954c7a3be0e7.jpg

IMG_20230506_142315289.jpg.094780f271e2cce0a156be15121a6f8f.jpg

Hoeveel en hoe vaak en waarmee mest je je gazon?
  • Author

Hoeveel en hoe vaak en waarmee mest je je gazon?

Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie. Ik heb het nog nooit bemest, wat raad je aan?

Jouw gazon is een samenstelling van diverse grassen. Je hebt een hoop verschillende soorten gras, sommige kunnen goed tegen arme grond, maar gazongras houdt van rijke grond. Als de grond voldoende voeding bevat zal het gras hard groeien en alle planten die er tussen willen groeien overwoekeren.

Van een normaal gazon waar regelmatig van geoogst wordt ( gras maaien en afvoeren is tenslotte een vorm van oogsten) verdwijnen in de groeimaanden steeds voedingsstoffen. Knappe koppen hebben dat uitgerekend en kwamen tot de conclusie dat er gemiddeld in de maanden april tot en met augustus per 100 vierkante meter 1 kilo voedingsstoffen verdwijnt. Het eetgrage gazongras komt dus op een gegeven moment in een situatie dat de grond te arm voor hem wordt. Op dat moment zullen planten die met minder eten genoegen nemen de kop op steken. Die planten noemen we mos en onkruid.

Velen gaan van alles proberen om mos en onkruid te doden, maar het is veel handiger om het gazongras het werk te laten doen.

Dus dat gras aan de praat houden met voldoende voeding.

Advies is 1 kilo kunstmest ( 12 - 10 -18 is de meest bekende) per 100 vierkante meter per maand in de maanden april tot en met augustus . Dus niet 1 x per jaar 5 kilo maar 5 x per jaar 1 kilo)

Wil je om een of andere reden of overtuiging een organische mest gebruiken, gebruik dan veel meer, zeg 20 kilo per 100 vierkante meter. Organische mest bevat veel organisch materiaal en weinig voedingsstoffen. Het duurt ook veel langer eer het werkt, want het organische materiaal heeft soms maanden nodig om te verteren en dan komen pas de voedingsstoffen vrij. Je kunt er dus ook eerder mee beginnen.

Het gebruik van kunstmest roept tegenwoordig veel aversie op, maar met verstand gebruikt is het prima. Dus niet te veel doseren. De dosis die ik opgeef is voldoende. Ben je na een jaar of zo tevreden met het resultaat, kun je de dosis of de frequentie tijdelijk verlagen tot jij vindt dat het weer nodig is om wat te verhogen.

Je kunt er ook voor kiezen om je gazon te veranderen in een bloemenweide, dan stop je helemaal met bemesten en komen er langzaam maar zeker meer wilde planten en minder gras in je groene vlakte.

De keuze is aan jou.

• Author

Hoi Peter,

Wederom bedankt voor je reactie! Ik ben zojuist naar de action gegaan en heb daar hun grass vertilizer gekocht. 3kg voor €4.50.

Ik heb gedoseerd volgens de verpakking, 100 gram per vierkante meter. (En dan moet het 3 keer per jaar).

Daarnaast had ik nog een paar zakken tuinaarde liggen, die heb ik er gelijk overheen gegooid en uitgeharkt.

Nogmaals heel erg bedankt en ik zal in de toekomst een update sturen.

Mvg en nog een fijne dag, Gertjan.

Als de mest bruin is en een beetje naar koemest geurt kun je beter een hogere dosering gebruiken en vaker toepassen.
  • Author
Oké, dan doe ik een dubbele dosering. :)