Posted May 10, 20231 yr Twee jaar geleden heb ik veel bij- en vlinderlokkende bloemenmengsels ingezaaid. Het was een groot succes. Dit jaar komen de planten en bloemen nog sneller en in grotere getale op. Ook soorten die vorig jaar niet zijn opgekomen. Nu merk ik dat er een aantal soorten wel heel erg de overhand nemen en de overige verschillende bloemen lijken te verdringen. Zoals de margrieten, kamille, en vooral de hopklaver (medicago lupulina). Was het vorig jaar nog een fraaie, gelijkwaardige mix van de vele soorten, overheersen nu duidelijk bepaalde soorten die ook nog vrij hoog groeien. Ik vind het jammer dat de andere, kleinere en kleurrijke soorten verdrongen worden. Mijn vraag is nu, of ik de natuur zijn gang moet laten gaan, of moet je bij een wilde bloemenmengsel ook ingrijpen, en zo ja, hoe pak ik dat aan? Het gaat om flink wat vierkante meters. Alvast dank!
May 10, 20231 yr Het is in de natuur altijd survival of the fittest, dus de planten die het bij jou het meest naar hun zin hebben zullen het hardst groeien en de mindere of zwakkere of minder aangepaste overwoekeren.Jouw bijenlint zal dus gestuurd moeten worden als je een zo gevarieerd mogelijke mengsel wilt hebben.