May 18, 20231 yr Ik ben geïntrigeerd. Lijkt simpel, is het niet.Zou je nog wat duidelijker foto's van 1 blad en 1 vrucht kunnen plaatsen. Ook een detailfoto van de jonge twijg en de donkere knoppen.Waar staat deze struik/boom?Ik zie op een van de foto's iets wittigs, is dat nog een bloem of een uitgebloeide bloem?Elk detail kan belangrijk zijn voor determinatie.
May 18, 20231 yr Ik zou denken in de richting van een Prunus soort waaraan pruimen komen, van die kleine vruchten die ze iets van kroosjes noemen..ik ben niet thuis in fruitbomen maar ze doet mij daaraan denken..
May 18, 20231 yr Dat had ik een ander forum al geïnsinueerd, maar ik kan het niet rijmen met de zwarte knoppen en het blad. Ook de vorm van de vrucht is anders. De opengebroken vrucht laat 1 pit zien, vandaar ook mijn Prunus gedachte.
May 18, 20231 yr Ik ben even gaan kijken hier ik heb diverse pruimen staan en ik denk ook zoiets als deze alleen hier is het jonge aanplant en de bomen zijn hier als lei vorm(semi waaier) geleid ik zie bij mij bruine knoppen op het overjarig hout en het loof is hier meer glimmend, maar het is niet mijn afdeling dat fruithout .Ps,Ik heb wel vele soorten fruitbomen in meerdere aantallen per soort aangeplant hier...en ik woon in Portugal dus dat kan voor de kleur van de schors en knoppen ook nog wel verschil uitmaken in vgl tot noord west Europa.
May 18, 20231 yr Author Bedankt voor jullie reacties. Bomen staan vanachter in mijn tuin deze hoorde bij een hoeve waar wij op gebouwd hebben. Volgens de buur staan deze er al heel lang. De witte knopjes die jullie zien in de bomen zijn allemaal vruchtjes zoals op de detailfoto's. Deze vruchtjes zijn reeds in grote getale spontaan afgevallen, deze zijn hol vanbinnen. De foto die van ver getrokken is van 16 maart wanneer de bomen in bloei stonden.
May 18, 20231 yr Inderdaad, maar ik vind de vorm van de vruchten zo apart. Ben benieuwd hoe ze eruit zien als ze rijp zijn. Zou een kwets kunnen zijn.
May 19, 20231 yr Het kan ook een kroosje zijn dat geïnfecteerd is door het narrentasje, een schimmel die kroosjes en wilde pruimen kan misvormen.