Posted May 24, 20231 yr Hallo forumleden, Voor het derde jaar op rij probeer ik Lavendel te planten op mijn balkon Z/W.Ik heb best groene vingers maar op de een of andere manier lukt het mij niet. Teveel zon lijkt mij sterk met lavendel. Dit jaar heb ik Lavandula angustifolia 'Munstead' besteld met Mediterrane potgrond ( weinig mest en een pH-waarde tussen de 6 en 8). De grond heb ik gemixt met kalkkorrels omdat Lavendel een kalkminnende plant is. De plantenbakken hebben een dubbele bodem met een laag hydro korrels zodat de grond goed gedraineerd is. Zoals je leest ben ik er behoorlijk ingedoken na 2 jaar mislukte lavendel. Dit jaar geplant eind Maart en zoals je ziet een flinke bos. Nu begin ik toch weer langzaam uitgedroogde plekjes te zien. Ik geef ze in principe geen water tenzij het echt een paar dagen volle zon is, dan krijgen ze avonds een flinke gieter water. Ik weet ook dat Lavendel eerder te dood gaat van teveel water dan te weinig en daarom ben ik voorzichtig met water geven. Vorig jaar dacht ik zeker te weten dat ze aan het uitdrogen waren maar na elke dag water geven gingen ze evengoed dood. Het blijft mij een raadsel, wie heeft een idee? Het is nu pas een klein stukje maar het groeit, door de voorafgaande jaren ben ik redelijk getraumatiseerd en lijkt dit het begin van het einde, haha. Tips zijn heel erg welkom!
May 24, 20231 yr Zitten er wel gaten in de bodem van de bakken?Ik vind ook de planten te groot of de bakken te klein.
May 24, 20231 yr Author Zitten er wel gaten in de bodem van de bakken?Ik vind ook de planten te groot of de bakken te klein. Hi Peterplant, Dank voor je reactie. Er zitten gaten in de bodem. Het water kan dus altijd weglopen. Wat betreft de grote dat ben ik met je eens. Ik heb de lavendel besteld bij een tuincentrum en bij aankomst had ik pas door hoe groot ze eigenlijk waren. Nog een idee? Denk je aan een slechte afwatering? Teveel water of te weinig?
May 25, 20231 yr Altijd moeilijk te zeggen. Geef je de plant water op de grond of over de plant. Natte lavendel is onder andere gevoelig voor een schimmel die wel smucht wordt genoemd.
May 26, 20231 yr Ik persoonlijk zou jaarlijks nieuwe planten in de bloembakken zetten en gewoon universele potgrond gebruiken en GEEN EXTRA KALK TOEVOEGEN! De overlevingskans acht ik nihil in een balkonbak die ook nog eens veel te klein is..Ik zou persoonlijk gewoon dagelijks water geven en ook gewoon voeden zoals je met zomerbloeiers doet maar dat is mijn idee!Ik heb hier hetzelfde van de dode takken en ik tuinier op hele zure grond, ik heb ooit gekalkt maar hier gaat de lavendel ook een voor een dood..als ik hier nieuwe zelf gestekte lavendels plant gaat dat een jaar goed en na de winter zijn er heel veel dood of halfdood ongeacht welke cultivar(ik heb wel 20 verschillende)