Jump to content

Featured Replies

Posted

Hi

Ik heb sinds 1,5 week twee leibomen de olijfwilg.

Er zaten bij levering wat bruine blaadjes aan. Kan dat kwaad of dat normaal bij overgang van pot naar vaste grond? Heel af en toe zie ik nog wat meerdere bruine/ gele blaadjes maar zie ook wel wat nieuwe aanmaak. Het scherm zit nog niet heel vol maar hoop dat dat nog komt.

Hoeveel water geef ik bij het aanplanten en is het eenvoudig om zelf te snoeien want heb er niet zoveel verstand van.

IMG_6747.jpeg.82bae1de53cbf17a24e68d0d513e7b51.jpeg

Je kunt er een haag op poten van knippen.

Elke groenblijvende plant laat meestal in de lente een hoop oude bladeren vallen, dat is normaal.

Hou er rekening mee dat deze olijfwilgen extreem gevoelig zijn voor de olijfwilgbladvlo.

• Author

Je kunt er een haag op poten van knippen.

Elke groenblijvende plant laat meestal in de lente een hoop oude bladeren vallen, dat is normaal.

Hou er rekening mee dat deze olijfwilgen extreem gevoelig zijn voor de olijfwilgbladvlo.

En hoe zie ik dat?

Hoe zie je wat?

Snoeien, bladval of ziektegevoeligheid.

De olijfwilgbladvlo is geen bladluis maar een zwart beestje dat leeft van de plantensappen van een olijfwilg. Ze scheiden vaak witte wasdraadjes af, waarmee ze zich beschermen en lijken daardoor wel wat op wolluis. Naast vergroeiing van het jonge blad kunnen ze ook zorgen voor een zwarte schimmel die de bladeren bedekt. Deze roetdauwschimmel leeft van de plakkerige suikerhoudende uitwerpselen van de bladvlooien wat de olijfwilg een lelijke uitstraling geeft.
  • Author
Oké dankjewel dat zit er nu nog niet op. Bedankt voor de tips
Het was ook een waarschuwing. Hou het in de gaten.
  • Author
En wat kan ik daar tegen doen? Ik heb wel een spuitbus nog voor wolluis werkt dat ook?

Het vervelende is dat er met de middeltjes die tegenwoordig nog verkocht mogen worden de bladvlo niet te bestrijden is.

De boom goed verzorgen en regelmatig mesten voorkomt vaak problemen.