Posted May 31, 20231 yr Beste lezers,Mijn tuin kampt al een tijd met overlast van water wat niet goed weg kan. Dit is grotendeels te herleiden aan de kleigrond die zich in de grond bevindt. Eerst wou ik verticale drainage aanleggen, maar ik ben er met een grondboor en verlengstukken achter gekomen dat zelfs op 3 meter diepte er nog steeds klei in zit. Daarom kies ik er nu voor om het op te hogen en een nieuw gazon aan te leggen, omdat het na verloop van tijd ook ingezakt is en lager ligt dan omringende buren. Vorig jaar is de tuin al op de schop gegaan en is het gazon (wat er nog van over was) omgespit en enigszins geëgaliseerd. Ik heb ook een stukje terras eraan bijgelegd met een goot. Dit terras loopt naar achteren op en het gazon moet daarbij in het verlengde ook oplopen. Mocht er dan nog overtallig water op het oppervlak van het gazon liggen, kan dat afgevoerd worden die het terras en goot. Zoals op de foto's te zien is het terrasje en de goot aangelegd. Nu hoef ik ''alleen'' nog op te hogen en de graszoden te leggen. Gemiddeld moet de boel 15cm opgehoogd worden om het in het verlengde van het terras te leggen. Nu heb ik daarbij een aantal vragen, zouden jullie mij hierbij kunnen helpen?Foto's van vóór de aanpak: Foto hoe het er nu bijstaat: - De grond is in een korte tijd weer begroeid. Hoe kan ik dit het beste voorbereiden voordat ik het ga ophogen? Is maaien en egaliseren voldoende?- Ik mag verwachten dat de nieuw gestorte grond wat gaat verzakken. Hoeveel zal dit zijn en wat kan ik eraan doen om dit het beste voor te bereiden? Aanstampen, aanwalsen, bewateren? Het laatste wat ik moet hebben is dat het gazon onder het terras komt te verzakken...Ben benieuwd naar jullie reactie! Alvast bedankt.Groet,Jeremy