Jump to content

Featured Replies

Posted

Hallo,

In mijn tuin staan esdoorns (boomachtig, in de tuin zelf, ze krijgen veel zon), het blad is egaal groen en wordt in de herfst geel.

Welke esdoornsoort het is weet ik niet.

Ik ontdekte vandaag op de rijkelijk aanwezige 'neusjes' verdonkering van de vleugeltjes en witte schimmel.

(voor mij is het schimmel}.

De bladeren zelf lijken niks daarvan te hebben.

Vraag: wat is het voor ziekte, waardoor komt ie erop en wat kan ik er aan doen?

Ik hang hier 3 fotos aan: blad van beide zijden en trosje neusjes met de schimmel.

Dank voor een deskundig advies.

P1180324.JPG.8f1a6438cb16cf90d6581dfcfc680bd5.JPG

blad achterzijde

P1180325.JPG.ea60f52f3c7f76eda19c4836bdea40d9.JPG

neusjes met schimmel

P1180322.JPG.54e29648f1a3f146c5696cbea6f2d515.JPG

blad voorzijde

Het lijkt me een Acer campestre met meeldauw.

Daar heeft de plant verder geen hinder van dus gewoon zo laten!

• Author

Ik denk dat je de plant goed ingeschat hebt, het zou dus de Spaanse Aak zijn (mooie naam trouwens).

Als oorzaak voor meeldauw vond ik (op moestuinforum .nl) droogte gecombineerd met zon.

Andere bomigestruiken dezelfde soort die er vlak bij staan maar op gemeentegrond hebben de ziekte nog niet,

maar dat zal dan wel tijdelijk zijn.

Dat de ziekte niet schadelijk is voor de boom vind ik raar, omdat duidelijk de zaden worden aangetast -de weefselstructuur van de zaden (neusjes) verandert ook- waarbij ik denk dat de voortplanting van de bomige kan worden aangetast.

Bestrijden van de aanwezige meeldauw lijkt me voor mij onmogelijk: voor zowel beknippen als voor besproeien met een melk/water mengsel heb ik een ladderwagen van de brandweer nodig, maar als ik daarom ga vragen word ik vast en zeker weggeschopt.

Misschien een kat van de buren in de boom jagen?? Volgens mij komen ze dan wel.......

Trouwens: in een recente zeer hete zomer heb ik dagelijks de bomen water gegeven, ze vonden het fijn, maar ik vond de verhoogde waterrekening die ik kreeg niet fijn......