Jump to content

Featured Replies

Posted

Hallo allemaal!

Ik heb jullie hulp nodig bij het kiezen van de juiste aardappel voor mijn moestuin. Wat is het verschil tussen bloemige, vastkokende en halfvastkokende aardappelen? Hoe kan ik ze met succes verbouwen? Alle aanbevelingen zouden geweldig zijn!

Alvast bedankt voor jullie advies!

Tot binnenkort!! :)

Om te beginnen ben je nu al te laat om aardappelen te poten.

Bloemig of vastkokend is een kwestie van smaak en van gebruik.

Bloemige aardappel werd kruimelig en is geschikt om te prakken en te stampen.

Vastkokend blijft stevig en is niet makkelijk te stampen, wel geschikt voor salades.

Aardappels normaal gesproken 1 keer per 4 jaar op hetzelfde stuk grond kweken ivm bodemmoeheid, aaltjes.

Er zijn honderden aardappelrassen , gele, witte , rode, paarse.

Iedereen heeft een eigen voorkeur.

Ik ben zelf gecharmeerd van Twister, vastkokend, gezond wat ziekten betreft en prima van smaak.

Volgend jaar eind maart, begin april weer aardappels poten.

Hoi Isa, die vier jaar van @peterplant is wel een goed uitgangspunt om je aan te houden. Verder houden de piepers, van welk soort dan ook, van een een flinke gift van een mooie compost. Je kunt uiteraard ook een goed verteerde paardenmest o.i.d. geven, maar liefst geen verse. Tijdens de groei dagelijks controleren op Coloradokevers die erg van de bladeren houden, de kever, maar vooral de larven. Veel plezier volgend jaar. (Foto van internet)

levensduur_coloradokever(1).jpg.02c3f2d78e94df4ae3ce562533821fbf.jpg

Dit is een robot!

Er gaat een antwoord komen van ik meen ene Seb en die plaatst hier een link naar een vaag bedrijf!

Hallo!

Wat het tijdstip voor het planten betreft: alle aardappelrassen kunnen al in maart worden gepoot. Kies een losse bodem met veel zonlicht voor het beste resultaat. Om te beginnen met aardappelen, laat je ze best een paar weken kiemen in het licht, bij een temperatuur van ongeveer 5 tot 10°C. Graaf dan vanaf maart rijen van ongeveer 15 cm diep, op 60 tot 70 cm uit elkaar. Plaats de aardappelen in de rijen met de grootste scheut naar boven op een afstand van ongeveer 30 tot 40 cm tussen de knollen. Wanneer de plant een hoogte van 10 tot 15 cm heeft bereikt, moet je de rijen ophopen, d.w.z. de plant bedekken met meer aarde. Als de bladeren dan geel beginnen te worden, is het tijd om ze te oogsten. De groeitijd van aardappelen varieert van 2 tot 5 maanden na het planten, afhankelijk van het ras. Ze hebben veel water nodig, dus geef ze regelmatig water om te voorkomen dat de plant uitdroogt. Leg ook een laagje mulch rond de planten om de bodem vochtig te houden. Dat geeft ook grotere aardappelen.

Dan je vraag ivm de soorten, vastkokende aardappelen behouden hun structuur tijdens het koken en zijn geschikt om te gratineren, te stomen of te bakken. Bloemige aardappelen vallen een beetje uit elkaar tijdens het koken door hun hogere zetmeelgehalte. Die zijn ideaal om aardappelpuree van te maken. Halfvastkokende aardappelen kun je voor alle bereidingen gebruiken.

Ik hoop dat deze tips helpen. Lees anders dit artikel eens over welke aardappel kiezen voor in de moestuin.

Veel succes! ;)

Toeval bestaat niet wordt er wel een beweerd. Maar blijkbaar toch wel eens een keertje.

Hoe krijgen jullie het voor elkaar @Isa67 en @Cedric om met enkele minuten verschil op dezelfde dag van het zelfde jaar lid te worden van dit forum? Toeval....? De doorverwijzing van @Cedric naar een pagina die niet bestaat doet iets anders vermoeden, maar wat? Hou op zeg.

Schreef ik toch het zijn robots! Seb is op die dag ook aangemeld om 15:33 en zij geven elkaar antwoord!
Ik ben niet zo thuis in dit soort zaken, maar kun je me vertellen wat de zin en reden is van dit soort flauwekul?

Ik ben niet zo thuis in dit soort zaken, maar kun je me vertellen wat de zin en reden is van dit soort flauwekul?

Nee helaas weet ik dat ook niet.

Als je op de naam klikt kun je de posten zien die ze geplaatst hebben..conclusie de een plaatst de anderen reageren..maar er is geen reactie op andere posts zodat het duidelijk is dat die posts van normale leden niet herkend of gelezen kunnen worden!

Ps ik bedoel een trollenleger...lola,seb, louise etc het zijn er meer dan je denkt