Posted June 22, 20231 yr Ik heb een druif (lakemont) en die wil ik langs mijn veranda geleiden. Dit is een veranda met dak dus het is niet de bedoeling dat het een groen dak wordt, ik wil de druif gewoon aan de voorkant langs sommige palen geleiden.Ik heb al wel wat gelezen over druiven snoeien en het meeste is mij wel duidelijk maar toch niet alles helemaal.Dit is mijn veranda:https://photos.app.goo.gl/NLtuDTLLoaAeoy8s8Ik wil de druif graag aan de 2e paal van links omhoog laten lopen, en eenmaal bovenin wil ik ranken(?) naar links en rechts groeien.Klopt het dat ik uiteindelijk de druif bovenin aftop, of laat ik de druif gewoon opzij groeien als deze niet verder omhoog kan?Kan ik de bovenste ranken ieder jaar naar links en rechts laten groeien en steeds weer terug snoeien tot 2 a 3 knoppen?bedankt!
June 22, 20231 yr Ja dat kan, je laat de plant naar boven groeien en haalt dan de top eruit.Vervolgens leid je een zijtak naar links en een naar rechts, de overige breek je uit.
June 24, 20231 yr Author Ik heb de druif inmiddels ontvangen. Ik vind het wel lastig te zien hoe ik nu het beste kan snoeien.https://photos.app.goo.gl/iNFVdvYqXsLzBqWS7Deze is al eens in meerdere ranken gegroeid en die zijn nu ook weer gesplitst. Als ik nu flink terugsnoei dan haal ik behoorlijk wat groen weg. Kan dat kwaad?Van wat ik begrijp kan ik het beste 1 rank naar boven geleiden dus mijn gevoel zegt wel, alles behalve 1 sterke rank weghalen. Echter omdat er al zo veel groen aan beide ranken zit twijfel ik of dat dit verstandig is. Heeft iemand advies?
June 24, 20231 yr Je plant de druif nu gewoon zoals je deze ontvangen hebt, niks doen niet snoeien.In de winter snoei je alles weg tot net boven de bamboestok..na hergroei ga je verder met de beste(zwaarste net gevormde) rank...de rest breek je weg en blijf je(steeds) wegbreken..(die blijven terugkomen!)Ps plant oogt goed !en plaats de fotos gewoon hier rechtstreeks!!