Posted June 22, 20231 yr HalloIn een van mijn plantenkasten staan enkele soorten philodendrons en epipremnums die al een jaar of 2-3 meegaan.Toen ik ze eind vorig jaar hier binnenbracht tijdens mijn verhuis kregen ze iets te veel direct zonlicht waardoor ze wat begonnen te verkleuren. Na ze iets uit dat zonlicht te hebben gezet had ik de indruk dat ze maar weinig nieuwe bladeren kregen en de nieuwe scheutjes die er dan uiteindelijk wel kwam er al vrij aangetast uitzagen.Enkele maanden verder komen die nieuwe bladeren wél uit, maar lijkt het alsof ze allemaal al aangetast of "aangevreten" zijn (zie foto's). Ze staan allemaal op hydrocultuur en daar waren ze in mijn vorige woonst wel allemaal heel gelukkig mee (weelderige groei). Ze krijgen voldoende water en voeding en staan in indirect zonlicht.Onlangs heb ik er nog enkele nieuwe bijgezet (omgezet naar hydrocultuur vanuit grond) die dus blijkbaar meedoen met de groep en weigeren gezonde bladeren aan te maken.Het water hier in Gent is vrij hard, en ik ben nog maar net in de mogelijkheid regenwater te kunnen gebruiken, dus kalk kan een mogelijke boosdoener zijn? Maar buiten bruine randen bij sommige planten heb ik kalk nog nooit dit weten veroorzaken.Later ben ik beginnen denken aan een bepaalde ziekte, maar ik geraak er niet wijs uit wat het zou mogen wezen. Ik zie althans geen beestjes.Alle ideeën zijn welkom!BedanktLaurens
June 22, 20231 yr Als ik die blad randen zo zie is het eerste wat in mij opkomt zoutschade, dat kan te maken hebben met hard water maar ook teveel voeding! Ook de combinatie van deze 2 is een mogelijkheid.Als ik jou was zou ik een EC meter aanschaffen en het water eerst testen! Die gaten in het blad zou het gevolg van een dierlijke aantasting bv de cyclamenmijt kunnen zijn maar ik ben niet helemaal overtuigd.Cyclamenmijt,aardbeimijt, begoniamijt zitten in de bladoksels en groeipunten je kunt ze met het blote oog niet zien!Je kunt ook gekookt water geven dan is de kalk er al uit!Vroeger werd ionenwisselaar aan hydroplanten gegeven ik meen dat het merk Lewatit Hd 50 was..
June 26, 20231 yr Author Bedankt voor de interessante reactie!De voeding die ik gebruik is Leni Blusana; kleine korrels die door electrolyse de voeding afgeven. Ik heb daar nog geen problemen mee gehad, en voorlopig ga ik de hoeveelheid (die ik volg volgens de verpakking) niet aanpassen.Ik ben sindskort regenwater beginnen gebruiken, ben eens benieuwd wat dat voor effect gaat geven.Het is me bij andere planten op andere plaatsen dan het rek ook opgevallen nadien.To be continued...
June 26, 20231 yr Leni Blusana i= Lewatit HD50....dus exact hetzelfde..en nee dosering nooit aanpassen..Imho kun je dit ook niet overdoseren en zou je gewoon hard leidingwater kunnen gebruiken!40 jaar terug was dit al de voeding die men aan hydrocultuur planten gaf..ik heb er zelf goede ervaringen mee gehad maar moet schrijven dat de dosering destijds jaarlijks was!