Jump to content

Featured Replies

Posted

Ik heb nog niet zolang een klimroos in m'n tuin staan er komen nu wel knoppen uit en de bloemen zijn mooi, maar na 2 dagen zijn ze al verlept.

Is dat normaal bij een klimroos of doe ik iets niet goed

Welke cultivar heb je?
  • Author

Hallo,

Het is een rosa compassion.

Die heb ik in het verleden op mijn volkstuin ook ooit gehad, ik heb er slechte herinneringen aan dus het kan aan de cultivar liggen maar een hete periode kan ook een oorzaak zijn, ik had die destijds na een aantal jaren gerooid maar dat kwam omdat ik het een lelijke roos vond met een slechte groeiwijze. Ik heb in het verleden tientallen cultivars getest nu ben ik veel selectiever geworden Compassion zou ik persoonlijk nooit meer aanplanten maar in die kleur zijn er niet veel klimrozen dat dan weer wel! Ben je aan die zalmkleur gebonden dan is de keuze beperkt!
  • Author

Goedemorgen,

Ik heb je reactie gelezen, maar ik heb de roos gekocht juist omdat het een makkelijke en sterke roos zou zijn en hij niet heel vatbaar is voor ziektes e.d.

Maar wat nou de oorzaak is dat de bloemen snel verleppen en ook een paar takjes waar de blaadjes wat lichter groen van worden, ik zou het niet weten.

Heeft iemand nog ideeën wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Wat Batdah al aangeeft, het warme weer speelt ook een rol. Bovendien bloeit 1 bloem nooit zo lang, het gaat om de hoeveelheid knoppen. De opeenvolging van de bloemen dus. De plant bloeit dus wel lang, de bloem niet.

Ik begrijp hieruit dat je de roos net hebt geplant?

Een roos heeft wel 3 jaar nodig om goed vast te staan en eigenlijk kun je dan pas een oordeel vellen.

Individuele bloemen bloeien meestal niet langer dan een dag of vijf bij een sterke cultivar maar gemiddeld genomen is het met 3 dagen meestal wel ver over.

Compassion heeft hele slappe losse bloemen dus die houden het niet zo lang vol. Het is wel een doorbloeiende roos dus je zou de hele zomer steeds nieuwe bloemen moeten krijgen..

• Author
Oké dank je voor de tips, we wachten het nog een tijdje af