Jump to content

Featured Replies

Posted

Ik heb al eerder dit probleem aangekaart, maar eigenlijk nog geen oplossing gekregen, daarom nog een poging ;)

Twee jaar geleden heb ik met veel verschillende bloemenzaden en mengsels een aantrekkelijke vlinder- en bij vriendelijke bloemenweide willen aanleggen. Vorig jaar had ik nog enigszins opstartproblemen, maar het werd toch een kleurrijk geheel. Dit jaar is het een deceptie. De bloemenweide is een eentonig geheel geworden van overwoekerende 'onkruiden' en alleen de margrieten, kamille, en nog een aantal grote groeiers overheersen. Er is geen kleur meer te bekennen en de kleinere bloemetjes komen er niet eens doorheen. Ingrijpen d.m.v. ongewenste planten eruit halen is niet mogelijk omdat ik dan de gewenste bloemen vertrap om erbij te kunnen komen. Mijn bloemenweide heeft nu de aanblik van een verwaarloosde gemeenteberm en er zijn amper vlinders en bijen te zien.

Kan ik beter helemaal opnieuw beginnen en hoe pak ik het aan? :think: Alvast hartelijk dank voor de reacties.

weide1.jpg.eca5e7604751788631c1a55b557cd6e6.jpg

weide2.jpg.8e4d309f601ca7562b4cc452aa86b20f.jpg

weide3.jpg.d2258c18b4b8aa84dc84aaa83e526cb7.jpg

Er zijn heel veel verschillende bloemenmengsels en er zijn heel veel verschillende grondsoorten en groeiomstandigheden. En dat gaat niet altijd samen.

De planten passen zich altijd aan aan de grond en de groeiomstandigheden. Als de hoeveelheid zaden in de grond van wilde planten erg hoog is, zullen die altijd de overhand krijgen, want die planten zijn aangepast aan de grond.

Je zult dus dat zaad weg moeten krijgen door het steeds te laten ontkiemen en het dan weg te schoffelen. Dat zul je net zo lang vol moeten houden tot er niets meer ontkiemt en dat kan best heel lang duren.

Dan zul je bloemen moeten zaaien die aan jou grond aangepast zijn.

Niet makkelijk dus.