Posted July 5, 20231 yr Hoi Iedereen,Ik hoop dat bij iedereen de schade door de storm meevalt. De zilverberk in de achtertuin heeft vele stormen doorstaan maar is nu gehalveerd door de storm. Een boomchirurg stelde dat de boom het niet zou gaan halen, maar in een poging de boom te redden stelde hij voor de boom ter hoogte van de groene streep af te zagen. Ik vraag me af of dat niet te rigoreus is. Er zitten nu nog 2 takken aan en vraag me af of die niet behouden kunnen worden of dat in ieder geval de laatste tak misschien behouden kan worden. Het deel boven de takken is verscheurd, maar ter hoogte van de takken is hoofdzakelijk een stuk bast weg. (Ik heb meer foto's indien nodig)Mijn vraag is: wat zouden anderen doen om de boom te redden, en hoeveel overlevingskans schatten anderen in dat de boom zou hebben?Ik ben nogal aan die boom gehecht dus alle tips en dingen zijn welkom! Ik woon in Amsterdam btw
July 6, 20231 yr Mij eerste reactie zou zijn kappen dat ding en plant iets anders!Een berk houdt niet van snoeien en leeft meestal niet lang! Het is geen boom voor altijd! Maar er is al voor je gesnoeid, fractuur snoei heet dat geloof ik.Maar je bent eraan gehecht en wilt hem niet kwijt dan zou je misschien best een tijd niks doen en kijken of er nog nieuwe groei in komt en als dat gebeurt een boomverzorger er naar laten kijken en advies geven.Ik denk dat het breukvlak in de toekomst zal inrotten en dan kan de boom gevaarlijk worden maar dan ben je al heel wat jaren verder denk ik.
July 6, 20231 yr Author Dank voor je reactie. Ik laat inderdaad maar een boomverzorger ernaar kijken. Dat inrotten, weet niet of zo iemand daar ook wat aan kan doen. Hopelijk kan dat wel. Bedankt voor informatie! Ben inderdaad gehecht aan m. Was een bijzonder grote berk. Maar ja, nu niet meer )
July 7, 20231 yr Dat inrotten dat kun je niet voorkomen en ik denk dat daar ook niets aan te doen is maar het is nog lang niet zover...
July 11, 20231 yr Author Dank voor je reactie, ik laat er wel iemand naar kijken ook, voor nu blijft ie zoals ie is! Bedankt voor je advies!
July 12, 20231 yr Op dertig cm afzagen en hopen dat ie weer uit wil lopen. Meestal niet, maar soms wel, succes!
July 12, 20231 yr Op dertig cm afzagen en hopen dat ie weer uit wil lopen. Meestal niet, maar soms wel, succes! Ik denk dat dast precies niet de bedoeling is...De zomer is nog niet voorbij en het zou zomaar kunnen dat slapende knoppen bovenin gaan uitlopen..dat zal onderaan zeker niet gebeuren!