Jump to content

Featured Replies

Posted

ik zit met een probleemje.

Ik heb dit jaar ineens 2 soorten onkruid die heel erg woeker in mijn tuin zowel coortuin als achter tuin.

En het vervelende het staat ook tussen de leuke planten

De 1e is dat ik ineens op heel veel plekke rode klaver zie.

en de andere heb ik een paar fotos van bijgevoegd zoals deze ook tussem de stenen groeit.

Kan dit te maken hebben met te veel of te weinig voeding in de grond?

IK weet van klaver dat dat mij weinig stikstof groeit, maar ik heb mijn tuin net als andere jaren emt gedroogde koemest korrels bemest.

20230707_135751.jpg.fd19867d4623f7c5ae357f9a652d26e0.jpg

20230707_135758.png.00e53f3854835c4cd993198b4e99c3b1.png

Ik denk dat je met rode klaver, de roodbladige klaverzuring bedoelt. Dat groeit op plekken waar niets anders wil groeien.

Het andere onkruid is een grassoort, het zou hanepoot kunnen zijn. Waarom die opeens de kop op steken heeft waarschijnlijk met het weer te maken en met je grond. Het zaad was al aanwezig, de omstandigheden zijn nu blijkbaar ideaal.

Met gedroogde koemest geef je nauwelijks voeding, het is vooral een grondverbeteraar. Je moet er heel veel van gebruiken wil je enige voedingsstoffen geven.

• Author

@Peterplant dank voor je antwoord.

in die klaven komen gele bloemetjes dus als dat er bij hoor zal het dat idd zijn.

Wat zou ik dan moeten gebruiken om de grond te voeden?

Het is overigens niet zo dat er weinig wil groeien op die plekken. Zie bijgevoegde foto.

Deel is even uit zijn krachten gegroeid, dus kijk even niet naar de uitgebloeide bloemen, ik ben net terug van vakantie;)

Dat andere soor gras (hanepoot?) zit dan echt hier in zowel voor als achtertuin in de grond.

Het lijkt ook of de planten onder de grond met elkaar in verbinding staan.

20230707_161452.jpg.9756ed0737bcb00188ebd33fccd9b8fc.jpg

Dat komt hier ook masaal naar boven ik kan me herinneren dat dat toen ik in Nederland woonde ook ineens gebeurde...het groeit heel snel en binnen 2 weken zit er al weer zaad in..
  • Author

ik probeer ze er zo snel mogelijk uit te trekken maar tijdens mijn vakantie was het echt een explosie van dit onkruid.

Klopt het dat je met bloedmeel de grond kan voeden en dat dan die klaver minder gaat worden? Kun je daar kwaad mee doen in je tuin?

De klaver gaat er zeker niet van weg.

Maar als je beter en meer gaat voeden heb je minder makkelijk dit soort onkruiden.

Deze onkruiden groeien het beste onder wat schrale omstandigheden..

Bloedmeel is prima maar je zou beter ook wat langzaam werkende minerale mest toevoegen!

Ik teel hier groenten in betonnen bakken zowel binnen als buiten. de lege bakken die geen water en mest krijgen staan vol met dit gras...de bakken die in gebruik zijn en dagelijks water(en ook voeding) krijgen daar groeit heel weinig van dit gras

• Author

Wat voor minerale mest bedoel je?

Bloedmeel heb ik al eerder besteld maar is bij buren afgeleverd die op vakantie zijn. die komen dit weekend thuis.

IK heb wel eebs gelezen dat je ook moet oppassen voor over bemesten?

Tussen overbemesten en jou bemestingsschema zit nog wel de halve wereld tussen dus je kan imho nog wel wat strooien ;)

Je kunt aan Osmocote of Multicote denken die geven gecontroleerd voeding af

Bloedmeel is een organische stikstof meststof. Dat heeft wel effect op klaver, maar geen effect op klaverzuring en dat heb jij en geen klaver.

Minerale meststof zijn pure voedingszouten, ook wel kunstmest genoemd, maar daar is niets kunst of chemisch aan. Het zijn mineralen die de planten nodig hebben en die heel snel opneembaar zijn voor de planten.

Ja die versie van Substral is beter , je kunt nu op prijs shoppen...9,00 per kg is acceptabel daarboven is het te duur!
  • Author
OK ga ik die bestellen.:)