Posted July 7, 20231 yr Hallo, De bladeren van mijn Calathea Zebrina hangen. Sinds enkele dagen, daarnaast maakt de plant al ongeveer 3/4 weken geen nieuwe bladeren aan. Afhankelijk van hoe droog de grond is krijg de plant 1/2 keer per week water. Daarnaast wordt er vrijwel elke dag besproeid voor de luchtvochtigheid. Wel heeft de plant de afgelopen paar weken weinig/geen plantenvoeding. Hebben jullie tips hoe ik de plant weer beter krijg?
July 7, 20231 yr Author Nee, de plant staat niet meer in de kweekpot. Los in deze pot met ongeveer 3 cm hydrokorrels onderin.
July 7, 20231 yr Dan heb ik 2 opties voor je....De plant is te droog of de plant is verzopen! 1 Trek de plant uit de pot en controleer de wortels.2 zijn de wortels nog mooi wit zet de plant in een emmer water totdat de kluit doornat is en plaats deze in de kweekpot terug!Zijn de wortels verkleurd dan is de plant verzopen en kan ie de vuilnisbak in!
July 7, 20231 yr Author Dank voor het meedenken!De wortels zijn (gelukkig) nog wit, maar de kluit is ook redelijk vochtig. Is het dan nog nodig om de kluit in een emmer water te zetten?
July 7, 20231 yr Ja ik zou dat toch wel doen ook om teveel aan zouten uit te spoelen en daarna de plant in de kweekpot zetten zodat je normaal water kunt geven.Met voeding kun je beter oppassen want de plant zit onder stressomstandigheden, pas als de plant weer groeit kun je voeding geven maar halveer de dosering want deze plant is gevoelig voor zoutstress.Ps deze plant is niet de makkelijkste en zeker geen blijver!Ik heb heel wat jaren planten verkocht en ik zou deze niet aanraden voor onervaren plantenverzorgers, de meesten zijn binnen het halfjaar niet meer om aan te kijken en opkweken onder huiskameromstandigheden is geen doen!
July 7, 20231 yr Author De plant staat inmiddels een paar uur in de kweekpot terug in de pot en ziet er inmiddels al een stuk beter uit! Veel dank voor de hulp.Las inderdaad dat het niet de makkelijkste is, we doen ons best
July 10, 20231 yr Author Alsof ze elkaar aansteken: onderstaand een foto van een bananenplant, waarbij sinds vanmiddag de onderste bladeren zijn gaan hangen. Is het verstandig om bij deze plant hetzelfde te doen: uit de pot halen en in een emmer water en in de kweekpot terugplaatsen? Edited July 12, 20231 yr by Kamerplant123
July 10, 20231 yr Ja want als de pot GEEN AFWATERINGSGATEN HEEFT DAN GAAT DAT VROEG OF LAAT ALTIJD FATAAL WORDEN.Waarom plant bijna iedereen tegenwoordig de planten rechtstreeks in de sierpot Wat je ook kunt doen is gaten in de pot boren, zodat overtollig water weg kan!Ps een bananenplant wil heel veel water(en veel voeding) maar kan niet zwemmen!
July 26, 20231 yr Author Ik de bananenplant inmiddels in een kweekpot staan en de kluit in een emmer water gedaan voordat ie de kweekpot in ging. De bladeren - met name de onderste - beginnen toch weer te hangen, terwijl de plant wel nog steeds mooie grote nieuwe bladeren krijgt. De plant wordt vrijwel dagelijks besproeid en staat in een (licht) vochtige grond. Is dit een gebrek aan voeding?Â
July 26, 20231 yr Nee die krijgt te weinig water en te weinig licht!Als de plant staat waar de foto genomen is staat die in de verkeerde hoek...een meter meer naar links en het zal beter gaan!Ps als er geen druppels onder aan de bladeren hangen krijgt deze te weinig water!En als je water sproeit spuit dan de onderkant van de bladeren nat maar ik persoonlijk zou dat niet doen! Ik zou beginnen met meer water te geven! Minstens een liter of 5 per gietbeurt!en ik vindt de pot veel te klein, een 80 liter pot zou beter zijn en in de zomer mag je minimaal wekelijks een nieuw blad verwachten.
July 31, 20231 yr Author Dank voor het meedenken! Ik heb de plant verplaatst. Afgelopen vrijdag heb ik de plant meerdere liters water gegeven. Onder sierpot staat nu een laag water, waaruit ik opmaak dat meerdere liters water per gietbeurt te veel is voor deze plant. De plant is vanaf de grond 1 meter hoog. Is een 80 liter kweekpot dan niet te groot en 5 liter water per keer te veel?
August 1, 20231 yr Als het substraat vochtig is zal het beter vocht vasthouden en 5 liter is niks voor 80 liter substraat!Als het substraat te droog is zal het water meteen doorlopen conclusie je geeft te weinig water waardoor alles meteen wegloopt!Als de plant normaal groeit is dit babyplantje in 3 maanden op plafondhoogte en dan is een 80 literpot aan de kleine kant!