Jump to content

Featured Replies

Posted

Vorig jaar stonden ze allemaal prachtig met heel veel bloemen.

Dit jaar bloeien ze nauwelijks. ze begonnen beiden wel mooi en

Ik heb ze ruim voor de vorst terug gesnoeid tot zo 40 a 50 cm net als andere jaren,

Ze lopen wel uit met rode scheuten. (Niets onder aan de stam)

Ik check ze regelmatig op luis en als ik die zag heb ik de luis gelijk bestreden

De slechts bloeiende roos had vorig jaar aardig wat geel blad wat ik er steeds af plukte (wat reg makelijk ging. )

In het andere perk met sterk geurende rozen idem alelen komen de rozen daar niet echt tot hun volle glorie. De gaan open en dan al heel erg snel slap hangen en ook hangen de knoppen soms al , Nu zag ik bij 1 van deze twee rozen dat een deel van de bladen zwarte randen heeft. Ik ben bang dat het roet dauw is al heb ik ze wel al een paar keer met roseclear bespoten.

Ik heb beide perken met tuinmest korrels bemest in het na jaar en ook nog een keer in het voorjaar.

NB al mijn rozen krijgen dagelijks water de ene helft met een micro drip systeem ca 4 liter per dag per roos en de andere met de tuinsproeier

Edited by bhennink

Kun je een foto van de situatie plaatsen?

En alleen koemestkorrels is wel een schraal dieet! Tenzij je op zware klei tuiniert!

• Author

$Batdah dank voor het meedenken

Ik was een beetje onvolledig merk ik nu.

IK heb even gekeken waar ik mee heb bemest.

In maart heb ik universele tuinmest gebruikt.

Ik heb ook al een speciale rozen mest gekocht. Maar ik zo nu dat dat plaatje niet goed te lezen is dus zal even een beter plaatje uploaden

Die ene roos gaat overigens hard achteruit. Daar zit denk ik idd een ziekte in. Die zit in het stuk tuin waar ik met de sproeier werk

20230709_155014.jpg.f86844a9f75dcaac2eea2e2fbf65b24b.jpg

20230709_155026.jpg.9e3afa0dd3a79387f7aeb3b369fb67f8.jpg

20230709_155047.jpg.9c238b64e3452a7fb712d28aa6a50051.jpg

20230709_155117.jpg.d8ec473ab0ec5fdf2836b4c02fd426c4.jpg

20230709_155117-2.jpg.3992fee8b446ffc558b5c78b421d6015.jpg

Dank voor de toelichting...alleen nu de fotos nog even rechtop plaatsen aub!

Die meststof bevat amper werkzame stoffen dus je rozen hebben er niet veel aan, kortom die hebben honger! Je kunt beter die Osmocote geven die je besteld hebt! Aan die laatste foto had ik al genoeg want Ecostyle is imho gewoon dure rotzooi waar alleen Ecostyle van floreert!

Dat de rozen langs de coniferenhaag niet willen begrijp ik de standplaats is totaal ongeschikt met zoveel concurrentie!

Dat ze daar ziek worden snap ik ook want rozen willen liefst een open standplaats zodat de wind erdoor kan en het blad snel kan drogen!

Bodembedekkers tussen kan prima maar die Nepeta is veel te hoog waardoor de rozen geen ruimte hebben!

Ook denk ik dat je korter moet snoeien om het uitlopen van nieuwe scheuten te bevorderen.

Ik heb hier ook wat rozen zowel struik als klim en rambler, de struiken snoei ik hier tot net boven de oculatie zodat ze ieder jaar helemaal opnieuw moeten beginnen! Van de klimmers laat ik het hout van het jaar daarvoor deels staan en ik leid de takken horizontaal om zoveel mogelijk nieuwe groei te genereren..

Rozen geef je op schrale grond bij jullie in Maart minerale mest en in Juni nogmaals en geef royaal want het zijn grote eters!

Ps moderne rozen zijn minder vatbaar voor ziekten en hebben ook minder voeding nodig! Oudere cultivars zijn echte prinsessen in de tuin en gevoelig voor vanalles..

• Author

Dank wederom.

Die mest heb ik besteld die kom in enkele dagen binnen.

Vorig jaren deden die rozen bij de coniferen het overigens wel heel mooi, al was het iets miner uitbundig dat het echte rozen perk.

Ik heb ghelaas verder geen plek waar ik deze rozen in de winter heen kan verplaatsen. De hele tuim is verder bijna met coniferen omheid.

Die nepeta is er vanzelf gekomen die snoei ik regelmatig fink weg.

Ik snoei dus in de winter te weinig weg? Ik was ban dat ik te ver zou snoeien , ik had wel eens gelezen dat je dan de mooie roos kwijt kan raken en de roos van de worten het over neemt.

Ik heb iig tot net onder de aangetaste delen weg gesnoeid. hopen dat dat wat gaat helpen

• 3 weeks later...
  • Author

@Batdah Ik heb nu een paar weken gelden deze aanbevolens mest gestrooid en mijn rozen reageren er prima op.

De grond was dan inderdaad te schraal geworden. Weer wat geleerd.

Ook mijn Dahlias reageren er erg goed op. Ze bloeien uitbundig en mijn witte XL dahlias's zijn meer dan een meter hoog. Echt gaf om te zien

Dank dus voor het advies :clap: :thumbup: , ik ben niet altijd eigenwijs;) :oops: