Jump to content

Featured Replies

Posted

In mijn buurt heb ik in gemeentegroen vele Rosa Rugosa planten staan, die nu al dikke rode/roodachtige bottels dragen.

Ik zou daar een aantal bottels van willen plukken om daarmee nieuwe planten (voor eigen tuin) te genereren (dus niet om jam te maken).

Mijn vraag: op welk moment kan ik bottels voor dat doel het beste plukken (bij welk rijpheidsstadium, en hoe stel ik dat vast), en hoe pak ik het verder aan?

Meteen in een potje met aarde, of eerst een poos laten liggen, of een voorbehandeling (koude?) en misschien nog andere dingen.

Iemand op dit forum weet het vast.

Dank!

Ik zaai zelf regelmatig botanische rozen. Stelt niets voor.

Borrels oogsten als ze goed rood zijn of overrijp. Zaadjes eruit pulken. In potjes met gewone potgrond zaaien, bedekken met een halve centimeter grond. Ik zet de potjes bij mij in de koude kas, maar buiten in weer en wind gaat ook prima. Op een niet te zonnige plaats. Wachten tot de lente en de zaailingen komen boven.