Posted August 1, 20231 yr Dag, Ik heb de fout gemaakt door tuinaarde te gebruiken in diverse borders in mijn tuin . De vaste planten (lampenpoetsersgras) doen het niet al te best (zie foto). Ze zijn in het voorjaar geplant, gesnoeid, en hadden een behoorlijke basis, maar ze lopen mondjesmaat uit. (De rode variant is trouwens nieuw en staat wel in de potgrond, de lavendelplantjes op de voorgrond van de eerste foto doen het trouwens ook prima).Situatie feb. 2023Situatie aug. 2023 De vraag is nu, hoe corrigeer ik mijn fout? Ik heb al diverse artikelen gelezen en heb een aantal ideeën:1) Met een drietand regelmatig de grond loswoelen om het luchtiger te maken.2) Compost/bodemverbeteraar strooien en de natuur/wormen hun werken laten doen.3) Combinatie van de twee hierboven.4) Huidige grond eruit halen, en nieuwe potgrond/compost terugstorten. De vraag is dan, wanneer doe ik dat? Ik neem aan dat dat niet fijn is voor de plant zo in het bloei/groeiseizoen. Maar ik wil ook niet te lang wachten omdat dan het lampenpoetsersgras wellicht al dood is.Wellicht hebben jullie betere ideeën of adviezen, ik hoor het graag . Veel dank alvast.
August 2, 20231 yr Ik zou denken dat als je niets doet het toch wel goed gaat komen........ik persoonlijk zou alle siergras schoonmaken en de dode bladeren eruit trekken dan oogt het al beter Als ik dit zo zie dan weet ik weer waarom ik een hekel aan siergras heb Ik denk niet dat het Pennisetum gras doodgaat !Mijn eerste indruk is ook dat de planten al te groot waren en daardoor veel moeite hebben met aanslaan! Ik raad je aan als je ze weer verplant de planten te splitsen in veel kleinere stukken en dat ik het voorjaar te doen mocht je toch besluiten iets te veranderen...Bemesten zou je beter niet doen omdat siergras liever een schrale grond heeft!De roodbladige variant is voor zo ver ik weet eenjarig! Of in ieder geval NIET WINTERHARD deze variant wordt veelal toegepast als garnering van eenjarige beplantingen!
August 5, 20231 yr Author Dag Batdah, Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik laat het nu voor wat het is, en ga het oude gras wel eruit knippen om de border wat fraaier te maken. Mocht het rode gras niet winterhard zijn, dan zal ik in het (vroege) voorjaar deze border sowieso wat aandacht moeten geven, en dan kan ik de groene grassen ook meteen splitsen .