Posted August 7, 20231 yr Dag kamerplantenliefhebbers.Begin 2024 plannen wij schilderwerken in onze nieuwbouwwoning. Eens deze zijn voltooid kan onze Monstera naar een definitieve plaats in de woning.Definitief in die zin dat wij plannen hebben om draadnetten tegen de muur te bevestigen waar de plant kan opklimmen. Wij hebben een vide in de woning waardoor er dus 6 meter hoog kan worden geklommen. Heel leuk maar...Doordat de plant op die manier fysiek aan de woning zal zijn bevestigd kan de pot waarin zij zal staan niet meer worden verplaatst en wordt verpotten nadien quasi onmogelijk. Om de plant desondanks de nodige groeimogelijkheden en overlevingskansen te geven plannen we dus een grote pot, ik denk aan iets in dit genre: (https://www.groteplantenbak.com/a-79825685/fiberstone-plantenbakken-vierkant/vierkante-stonelook-plantenbak-michigan-afmeting-l70-x-b70-x-h53-kleur-grey-stonelook/#description)- Groot genoeg - Werken met een onderschaal voor afwatering wordt moeilijk. Is het OK om eerste een laag van een +/- 5cm geëxpandeerde kleikorrels te voorzien met daarboven anti worteldoek en dan grond? Eventueel met een pvc-buisje tot boven de grond zodat kan worden bekeken of er onderaan water in de pot staat.- draadnetten tegen de muur.Ik vind op internet diverse afstandhouders die daarvoor bruikbaar zijn maar daarmee komt het net maar 2cm van de muur.Is dat voldoende? Het is niet ondenkbaar dat de plant ergens een stengel maakt tussen de muur en het net, dikker dan 2 cm kan die dan niet worden.- suggesties voor een bodembedekker in de plantbak (beperkt licht). 70 x 70 met enkel een Monstera gaat in die bak zelf wat triestig ogen.Groetjes Gerrit
August 7, 20231 yr Hi,Houdt er rekening mee dat Monstra een zelf hechtende plant is die zich gaat vastzetten op de wand dmv de luchtwortels!Die plantenbak is mooi maar de hydrokorrels gaan niet de oplossing zijn tegen verzilting en overbewatering..Wat je kunt doen is de plant toch in een grote binnenpot in de bak te plaatsen om dat te tackelen...of toch gaten boren in de zijkant van de bak en buisjes erin plaatsen zodat je toch een en ander periodiek kunt opvangen!Wat je misschien ook kunt doen de plant op hydrocultuur plaatsen of in seramis(een soort semi hydrocultuur)Wat betreft de bodembedekkers is een kwestie van smaak en standplaats..
August 7, 20231 yr Author Als die zichzelf effectief gaat vastzetten op onze (dan pas geschilderde) muren dan wordt dit een probleem...Mijn broer heeft er ook één in zijn woning, ik heb van hem nog geen klachten dienaangaande gehoord.Ik vraag eens na.Nog mensen met die ervaring?