Jump to content

Featured Replies

Posted

Goedemorgen,

Ik heb een vraag over mijn coniferenhaag. (Deze staat bij ons chalet, welke we een aantal maanden geleden hebben gekocht)

Deze haag is ruim 3 meter hoog en deze willen we graag 60-80 cm aftoppen.

Er zitten / komen echter bruine plekken in

( ik vermoed schimmel?) En dit wordt langzaam erger.

Is het verstandig om zoveel van de bovenkant af te halen, met deze schimmel in de bomen?

Wordt dit proces daardoor verergert of kan het geen kwaad?

We hopen de bomen nog 1 a 2 jaar te behouden en daarna de haag te vervangen ( deze is veel te breed geworden).

Wie kan ons hierover adviseren??

Alvast dank!

Groet,

Carla

20230909_113200.jpg.9329da6db540a97104cbf1ba381da7df.jpg

Ik kan het op de foto niet goed zien, maar ik denk dat je een haag hebt van de leylandcypres.

Die gaan de laatste 10 - 20 jaar allemaal langzaam maar zeker dood door een ziekte die bacteriekanker heet en/of door een takluis die giftige stoffen afscheidt waardoor takjes afsterven.

Er 80 cm afhalen is geen probleem, ik zou dat zelf echter aan het begin van het groeiseizoen doen en niet aan het einde.

De haag ziet er na dat toppen van boven niet meer uit en het zal zeker 2 jaar duren aleer dat weer een beetje toonbaar dichtbegroeid is.

• Author

Beste Peterplant,

Dank voor je snelle reactie !

• Author
Volgens Picture This is het een Californische cipres

Leuke app, maar zit er vaak naast.

Het is de Cupressocyparis leylandii en niet de Chamaecyparis lawsoniana.