Jump to content

Featured Replies

Posted

Hoi,

Ik heb een vraag over kleine zwarte beestjes die op mijn basilicumplant zitten en mijn plant beschadigen.

Na wat googlen kwam ik er niet echt uit wat het voor beestjes zijn en hoe ik deze het beste kan bestrijden. Het heeft uiteraard mijn voorkeur om dit op een manier te doen dat ik mijn basilicum nog gewoon kan eten als die weer gezond is.

Het gaat om kleine zwarte langwerpige beestjes die op mijn plant lopen. Met name op de onderste blaadjes zitten er veel. De blaadjes raken beschadigd en na een tijdje worden ze bruin en laten ze los.

Ik geef de plant vanaf de onderkant water zodat de aarde bovenop droog blijft. Ook haal ik de blaadjes die erg beschadigd zijn eraf. Verder heb ik nog geen acties ondernomen.

Zo'n beetje alle blaadjes van de plant zijn ondertussen overgenomen door op zijn minst een aantal beestjes.

Wie kan mij helpen met wat dit voor beestjes is en hoe ik mijn plant het best kan redden?

WhatsAppImage2023-09-11at11_49_37.jpeg.ab523b8714b70c3bdbc87fd26b28a97e.jpeg

WhatsAppImage2023-09-11at11_49.36(1).jpeg.c27be972f0679e78901461e20898b83d.jpeg

WhatsAppImage2023-09-11at11_49_36.jpeg.4ea9dcab97448e0c3657a95733c921df.jpeg

WhatsAppImage2023-09-11at11_49.35(1).jpeg.13e5b474b08d849a82ab2331ec0e42e9.jpeg

WhatsAppImage2023-09-11at11_49_35.jpeg.945ae5ad5810beb1f150ce202d8f7563.jpeg

Ziet er uit als trips, ook bekend als onweersbeestje. Die zuigen plantencellen leeg, zo krijg je van die licht puntjes in het blad.

De blaadjes zijn gewoon te gebruiken, spoel desnoods de blaadjes af voor gebruik.

Ik zou beginnen met de plant over te potten in een grotere pot.

• Author

Ziet er uit als trips, ook bekend als onweersbeestje. Die zuigen plantencellen leeg, zo krijg je van die licht puntjes in het blad.

De blaadjes zijn gewoon te gebruiken, spoel desnoods de blaadjes af voor gebruik.

Ik zou beginnen met de plant over te potten in een grotere pot.

Hoi Peter, Dank voor je reactie.

Is er een manier om deze beestjes uit mijn plant te krijgen? Ik zie online dat er verschillende chemicaliën te koop zijn om trips te bestrijden, maar omdat ik de basilicum nog wil eten heeft het mijn voorkeur om geen, of anders zo min mogelijk middelen op mijn planten te spuiten.

Beestjes hebben altijd voorkeur voor planten die het om een of andere reden niet naar hun zin hebben. De plantjes dus beter verzorgen is dus de oplossing.

De basilicum is dik gezaaid in een klein potje. Er staan dus veel te veel plantjes in een te kleine pot, vandaar de tip overpotten in een grotere pot.

Basilicum is een buitenplant en geen binnenplant. De plant dus buiten zetten is ook beter.

Basilicum heeft net als alle planten water en voeding nodig.

Je kunt dus een aantal dingen verbeteren. Als de basilicum het naar haar zin heeft, verdwijnen de beestjes vanzelf.