Posted October 2, 20231 yr De tomaten in mijn kas kregen phytoftra.Moet ik alle grond nu verwijderen om er volgend jaar weer tomaten in te kunnen verbouwen? Of kan ik de gtond desinfecteren? En waarmee dan?
October 2, 20231 yr Ik weet niet of ik een juist antwoord geef maar ik doe het zo Ik kweek al 8 jaar(voorheen in Nederland en nu in Portugal) tomaten in een plastic tunnel welke aan een kant open is deze heeft geen deur!Ik zet de tomaten het ene jaar links en het jaar erop rechts!Ik snoei de planten kaal steeds als er een nieuwe tros tomaten aan komt snoei ik alle blad tot net boven de tros weg.Ik geef onder water zodat ik de planten niet raak!Na het seizoen desinfecteer ik het plastic met een chlooroplossing.Ik gooi de planten in de vuilnisbak omdat ik te lui ben de plastic draden eraf te halen!Phytophtora heb ik binnen nog nooit gehad en buiten elk jaar! Hier in Portugal worden ze buiten net als in Nederland ziek!Voordat ik de nieuwe planten zet verbeter ik de grond met potgrond, organische mestkorrels en gecoate minerale meststof.Ps ik zou persoonlijk gewoon weer planten zonder de grond te wisselen maar vooral op de ventilatie letten en heel veel blad snoeien! [attachment=1]20210530_150529.jpg[/attachment]hier de tunnel nog in aanbouw ik teel hier tomaten en paprika in betonnen bakken van 20 cm diep inmiddels voor het 3de jaar in dezelfde grond [attachment=0]20190918_191828.jpg[/attachment]het eerste jaar buiten tomaten in Portugal je kunt hier zien hoe ik ze opsnoei Edited October 2, 20231 yr by Batdah
October 2, 20231 yr Author Dank je wel!Voor mij was dit het eerste jaar dat ik een kasje heb en voor t eerst dat ik tomaten kweek.Eerst ging het hartstikke goed. Ik weet al dat ik veel meer moet snoeien. Volgend jaar probeer ik t opnieuw! Zal jouw tips zeker meenemen.