Jump to content

Featured Replies

Posted

Hi,

Ik ben redelijk nieuw in de bloemen, maar niet nieuw met een een moestuin. Nu ga ik in het voorjaar verhuizen (we hebben de sleutel al, maar zijn nog aan het verbouwen) en heb ik een twee tal planten in mijn tuin staan die ik graag zou willen meenemen. Ik vroeg mij af hoe ik dit het beste kan aanpakken en of jullie dus tips hebben.

Het gaat om een roos, welke roos geen idee. Ik heb deze een keer in een voorjaar uit een tuin gehaald en in mijn tuin geplaatst en dat is goed gegaan. Maar ik lees wisselende verhalen dat oktober/november de beste tijd is voor een roos. Hoe pak ik dat aan? Snoeien en vervolgens gewoon uitgraven en weer ingraven? Ik hoor namelijk ook opties, dat je eerst aan de ene kant van de roos de wortels moet los graven. Dat je die eerst een beetje laat herstellen voor je hem helemaal uitgraaft en verplaatst.

Daarnaast gaat het om een Fuchsia. Deze heb ik ook in het voorjaar (tegelijk met die roos) uit de tuin gehaald en bij mij in de tuin geplaatst. Deze heb ik sinds dien (nu 2,5 jaar geleden) niet meer uit de grond gehaald of verplaatst. Nu las ik laatst dat een Fuchsia niet winterhard is, behalve 1 soort. Dus daarmee doe ik de aanname dat het om de winterharde variant gaat, aangezien hij elk jaar gewoon op komt. Of heb ik geluk dat hij beschut genoeg staat?

Online las ik over de winterharde Fuchsia:

Een Fuchsia is goed te verplaatsen of verplanten. De beste tijd om een winterharde Fuchsia te verplanten is het voorjaar (april-mei). Graaf de wortelkluit zo ruim mogelijk uit, schud de aarde er voorzichtig af en graaf de wortelkluit op de nieuwe plek weer in. De bovenkant van de kluit moet gelijk komen met het grondniveau. Geef ruim water om de plant op zijn nieuwe plek een goede start te geven. Niet winterharde Fuchsia’s plant je altijd in het voorjaar.

Maakt het uit als dit februari of maart wordt? En moet ik de fuchsia dan eerst snoeien voor ik hem verplaats?

Ik hoor graag jullie ervaringen en tips! :) Dank alvast!