Jump to content

Featured Replies

Posted

Goede morgen,

Afgelopen jaar heb ik een aantal vaste planten zelf gestekt opgepot in p9 (600 in totaal) en verkocht. Dit heb ik gedaan met universele potgrond. Kwam er achter dat deze grond wat dichtslibt en ook bij sommige planten teveel water vasthoud. Nu wil ik aankomend jaar meer verschillende soorten vaste planten kweken en mijn hobby meer uitbreiden. Nu heb ik de volgende vragen.

Welke stekgrond kan ik het beste gebruiken en welke grond is het best om ze op te potten? Is het nog verstandig om een kweekkas te maken en daar de stek ik te zetten? Staan nu buiten in weer en wind.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten Jacko

Gewone kant en klare stekgrond voldoet meestal goed.

De beste potgrond is vaak potgrond voor kamerplanten of potgrond speciaal.

Potgrond is tegenwoordig niet meer wat het vroeger was omdat veel leveranciers aan het experimenteren zijn met minder tuinturf en meer gecomposteerd hout, kokosvezels, rijstekaf enzovoorts.

Waar de ene plant goed in groeit , wil de andere niet in groeien. Het is dus experimenteren.

Leuk toen ik nog op school zat deed ik dat ook ik begon toen meteen met 2000 stuks die ik de hele winter buiten liet staan ik potte die destijds op in universele potgrond maar dat is al wel 40 jaar geleden..in het voorjaar ging destijds alles weg wat goede hergroei vertoonde en de rest werd gestort.

ik teelde toen wel alleen winterharde planten en niet het softe assortiment wat tegenwoordig veel verkocht wordt!

Ik zou er geen kas voor bouwen tenzij je het hele jaar door wilt produceren ik deed destijds een vlucht per jaar.

Bij een harde winter zou je een vliesdoek over de planten kunnen leggen of zorgen dat alles voor de winter weg is!

Ps ik potte in de vroege herfst op en in het voorjaar ging alles weg...planten overhouden deed ik nooit dus in de zomer stond er niets!