Posted October 17, 20231 yr Goedenavond,we hebben laatst een Japanse Liguster gekocht voor op het terras.Zag er mooi uit in de winkel, goed vol en mooi groen. Dit was 10 dagen geleden. De laatste dagen valt er heel veel blad uit, de rest is gaan hangen en verkleuren. We dachten eerst nog aan een tekort aan water, toch maar wat extra gegeven maar dat hielp niet. Nu las ik vanmiddag op internet dat schimmels ook regelmatig voorkomen bij deze planten maar ik kan er niet helemaal over uit of dat het is.Iemand met meer verstand die hier weet wat er aan de hand is en nog beter uiteraard, hoe het te verbeteren?Heb even een foto van 10 dagen geleden en een van nu bijgevoegd.alvast dank!Martijn
October 18, 20231 yr Eerst de vraag waarom zo een grote plant on zo een klein potje staat.Was de kluit ook zo klein of heb je hem passend gemaakt?Heb je nog grond bijgevuld in de pot en zo ja wat voor grond?
October 18, 20231 yr Author Eerst de vraag waarom zo een grote plant on zo een klein potje staat.Was de kluit ook zo klein of heb je hem passend gemaakt?Heb je nog grond bijgevuld in de pot en zo ja wat voor grond? Hi Peter,Hij zat in een nog veel kleinere met diameter 24 dus de kluit was niet groot. Hebben een potje van 40cm diameter erbij gekocht en overgezet en volledig bijgevuld met nieuwe universele grond.
October 18, 20231 yr Was de plant in dat potje gekweekt of kwam die uit de volle grond en is daarin opgepot.De plant is erg groot voor de pot waar de nu in staat. Bij wind en storm is de kans op omwaaien erg groot.
October 19, 20231 yr Author Was de plant in dat potje gekweekt of kwam die uit de volle grond en is daarin opgepot.De plant is erg groot voor de pot waar de nu in staat. Bij wind en storm is de kans op omwaaien erg groot. De plant was in een nog veel kleiner potje gekweekt, zie onderaan op de bijgaande foto hoe we hem gekocht hadden. Misschien hebben we een nog grotere nodig inderdaad, als het hard waait wiebelt hij een beetje soms zag ik.maar kan dit de reden zijn van alle uitval, verkleuringen etcetera?
October 19, 20231 yr Zo te zien is dit gewoon overjarige voorraad van het tuincentrum de zg "winkeldochter" die stond er zo te zien al jaren..(dat gebeurt hier(Portugal) ook maar in Nederland is het toch niet de dagelijkse gang van zaken!)Was de kluit niet alleen maar wortels? en nu te droog maar die kan geen water meer opnemen .Heb je de gedraaide wortels goed losgetrokken voor je ging verpotten? ik denk het niet Persoonlijk zou ik de plant terugbrengen en geld terugvragen en bij een ander tuincentrum of kwekerij een nieuwe kopen!
October 31, 20231 yr Author Je zou hier zeker gelijk in kunnen hebben, het is hier ook geen Nederland maar Noord Spanje. Er zat heel veel wortel gekronkeld in de pot inderdaad, we hebben dit geprobeerd wat los te maken en in een grotere dachten we dat ze meer ruimte zouden hebben.Is er nog wat aan te doen? Inmiddels is de boom erg droog en bruin geworden. Is er wat van te maken zodat hij weer groene bladeren terugkrijgt op termijn?Vind t triest voor ´m mocht hij zo aan zijn einde moeten komen..
November 10, 20231 yr Author Je zou hier zeker gelijk in kunnen hebben, het is hier ook geen Nederland maar Noord Spanje. Er zat heel veel wortel gekronkeld in de pot inderdaad, we hebben dit geprobeerd wat los te maken en in een grotere dachten we dat ze meer ruimte zouden hebben.Is er nog wat aan te doen? Inmiddels is de boom erg droog en bruin geworden. Is er wat van te maken zodat hij weer groene bladeren terugkrijgt op termijn?Vind t triest voor ´m mocht hij zo aan zijn einde moeten komen.. Denken jullie dat deze boom nog in leven te houden/krijgen is?alvast bedankt!gr Martijn
November 10, 20231 yr Zo te zien stond de plant op de kwekerij aan een druppelaar die zeer regelmatig water en voeding gaf. Een soort infuus zal ik maar zeggen.Die plant is van het infuus afgehaald en dan bestaat de kans dat de plant verdroogt, al geef je hem water.De vraag is hoe de plant er nu uitziet. Wellicht kun je wat close up foto's plaatsen.