Posted October 23, 20231 yr Struik (ca 130 m hoog) is geplant in mei - staatdit jaar en ik zie nu pas op heel veel bladeren bruine vlekken. Als ik de bladeren zou verwijderen blijft er niet veel blad over. Tuin is op het noorden, standplaats halfschaduw tot schaduw.Wie weet raad?
October 24, 20231 yr Tjah,dit is een typisch verschijnsel voor deze plant ik zou denken wen der maar aan!Die bladvlekken daar is deze struik gevoelig voor en nog wel meer van dat, ik zie het hier ook bij mij........Photinia is hier denk ik de meest aan geplante haag op dit moment ook imho de lelijkste haag Je kunt hier niks tegen doen....deze plant wordt in de productie fase behandelt met van alles en nog wat en na de verkoop niet meer en dan krijg je dit Gooi de stuik weg en plant iets anders en bij dat iets anders haal dat grind weg en zorg dat de basis van de plant vrij blijft!
October 24, 20231 yr Ik wil het iets nuanceren.Photinia is een hongerige plant, die een hekel heeft aan slechte grond .Photinia die in vruchtbare grond staat en voldoende voedingsstoffen tot zijn beschikking heeft zijn minder gevoelig. Als de plant voeding wil en hij kan het niet vinden, eet hij zijn onderste bladeren leeg, die worden geel of rood en worden dan door diverse schimmels aangetast en vallen dan af. Het jonge, gezonde blad blijft goed.
October 24, 20231 yr Author Bedankt voor de antwoorden Ik ga dit voorleggen aan de hovenier die de plant heeft geplaatst. Geen instructies gekregen vwb tussentijds bemesten wat dus beter had geweest. Heb de plant nu bemest en nieuwe grond toegevoegd. Hopelijk hersteld hij nog. Nieuwe tuin dus moet zelf ook nog veel leren. Per plant/struik/boom maar advies opzoeken. Komt goed.Groet Elly
October 26, 20231 yr Peterplant goed dat je het wat nuanceert Maar ik vrees met grote vreze dat je advies het probleem niet oplost, het zal beslist minder erg worden maar als ik lees over de bijna ontelbare problemen die consumenten hebben met dit toch wel debiele broertje uit de Photinia familie dan begrijp ik niet dat dit minkukel nog wordt aangeplant...uiteraard zal de grootschalige productie de druk wat opvoeren...ik zie dat hier ook (grootschalige overproductie onze marktplaats stroomt over)Ps ik zou graag weten hoe de plant er volgend jaar uitziet in de herfst ik hoop overigens dat ik er voor deze ene compleet naast zit
October 26, 20231 yr Author Ik schrik wel van uw reactie eerlijk gezegd. De plant is gekocht bij een goede kwekerij en geadviseerd door degene die beplantingsplan voor de hele tuin heeft gemaakt.Het kan altijd gebeuren dat een nieuwe aanplantig wat opstart problemen geeft.Hopelijk komt het nog goed en zal laten weten.GroetElly
October 26, 20231 yr Ik schrik wel van uw reactie eerlijk gezegd. De plant is gekocht bij een goede kwekerij en geadviseerd door degene die beplantingsplan voor de hele tuin heeft gemaakt.Het kan altijd gebeuren dat een nieuwe aanplantig wat opstart problemen geeft.Hopelijk komt het nog goed en zal laten weten.GroetElly Wat ik heel vaak tegenkom is dat sommige hoveniers en ook architecten een hele beperkte actieradius hebben mbt assortiment en kiezen uit het beschikbare aanbod wat veel geproduceerd wordt(ook wegens gebrek aan kennis(opleiding) en vaak ook omdat men zelf dit produkt produceert) en daar zitten vaak hele slechte keuzes bij ze zijn aantrekkelijk om te telen maar gewoon niet de beste planten om te houden als particuliere tuinbezitter zonder kennis.Zeker als ook niet op de juiste standplaats wordt geplant geeft dit vaak nog extra problemen! Lange tijd was er een tekort aan boomkwekerijgewassen wat dit ongetwijfeld in de hand heeft gewerkt evenals het leveren van veelal matige kwaliteit planten die door tekorten dan maar verkocht werden,het is misschien niet direct wat je wilt lezen maar het is helaas nog steeds de dagelijkse praktijk.Ook is er een groot tekort aan hoveniers en tuinarchitecten doodgewoon omdat de huidige jongere dat beroep niet meer wenst uit te oefenen.De huidige generatie is al wat ouder en er is vaak onvoldoende opvolging, maar de vraag is nog steeds enorm dat is al jaren zo!Het komt ook voor dat veredelde stratenmakers zich op dat pad begeven( en dan de hovenier spelen) met als gevolg veel goede verharding maar een zeer matige tuin als geheel , maar zolang de vraag het aanbod overstijgt zal het kaf niet van het koren gescheiden worden!IK zie dusdanig veel voorbijkomen dat ik deze conclusie hieruit trek.Ik heb ook dusdanig veel ervaring op dit gebied dat ik dit ook gewoon met rechte rug kan schrijven!Lees het internet er maar op na het staat bol van de problemen en ik bijt niet hoor